Parkeringsnorm betyder det nødvendige antal parkeringspladser som der skal planlægges for og etableres i forbindelse
med bestemte typer af anvendelse.
Det er muligt i en lokalplan at bestemme, at alle de nødvendige parkeringspladser skal etableres på egen grund, hvis
det er relevant.
Bilparkering
Erstatningsparkering
Parkering skal som udgangspunkt placeres på egen grund. I tilfælde hvor det ikke er muligt kan byrådet tillade erstatningsparkering
f.eks. mod at der indbetales til kommunens parkeringsfond og indenfor bymidten vil der kunne
dispenseres mod at der etableres større samlede parkeringsløsninger. Erstatningsparkering er parkeringspladser som
ikke etableres på egen grund.
Ved byggeri hvor der mindst skal etableres 10 parkeringspladser, skal mindst halvdelen placeres på egen grund. Bygges
der til på en grund, så det samlede krav til antal parkeringspladser overstiger 10, gælder at mindst halvdelen af
parkeringspladserne skal placeres på egen grund.
Parkeringspladser som ikke etableres på egen grund skal etableres i en fornuftig afstand. En fornuftig afstand er som
udgangspunkt maks. 400 meter fra grunden (målt i en direkte linje). Ved større afstande skal der foretages en konkret
vurdering.
De nærmere regler for parkeringsfonden findes her: Vedtægter for parkeringsfond.
Dobbeltudnyttelse
Dobbeltudnyttelse betyder at flere anvendelser/funktioner deles om de samme parkeringspladser. Det kan være muligt
at dele parkeringspladser hvis de enkelte anvendelser/funktioner har parkeringsbehov på forskellige tidspunkter af
døgnet.
Dobbeltudnyttelse kan ikke anvendes i kombination med parkeringsfonden.
Der kan kun planlægges for dobbeltudnyttelse via en projektlokalplan f.eks. planlægning for idrætshal, teater, boliger
med detailhandel og lignende inden for samme område, hvor omfang og placering skal fremgå.
Derudover skal parkeringsplads for dobbeltudnyttelse have en volumen på mindst 100 p-pladser.
Parkeringen skal anlægges og reguleres, så den er tilgængelig for alle de anvendelser/funktioner, som indgår i beregningen
af dobbeltudnyttelse.
Den forventede efterspørgsel på parkering over døgnet opgøres og summeres for alle funktioner i hver tidsperiode.
Parkeringsbehovet i tidsperioden med den største samlede forventede efterspørgsel skal kunne dækkes med det udlagte
p-plads antal.
Begrønning
Parkeringsarealer på mere end 10 parkeringspladser skal begrønnes. De nærmere krav stilles i forbindelse med
lokalplanlægningen på grundlag af en konkret vurdering.
Afvigelser
Såfremt en type byggeri, der ikke er nævnt i kommuneplanen parkeringsnormer, ønskes opført, fastsætter Byrådet i hvert enkelt
tilfælde kravet til antal parkeringspladser under hensyntagen til den konkrete anvendelse.
Byrådet kan i lokalplaner efter en konkret vurdering godkende parkeringsarealer af mindre omfang end de i kommuneplanen
parkeringsnormers fastslåede, f.eks. såfremt der anlægges bygninger med meget store arealer kontra få ansatte.
Byrådet kan ligeledes i lokalplaner stille ændrede krav til parkeringsarealer på ejendomme, såfremt de pågældende
ejendomme skifter anvendelse og herved kommer i en anden kategori med øgede/mindre krav til parkeringsanlægget.
I lokalplaner kan parkeringsmuligheder på private fællesveje i særlige tilfælde, eksempelvis i nye og større byudviklingsområder,
indgå i parkeringsdækningen.
Beregning
Ved beregning af det nødvendige antal parkeringspladser rundes op til nærmeste hele tal.
Anvendelse | Parkeringsnorm | Bemærkninger |
Fritliggende enfamiliehuse | 2 p-pladser pr. bolig | |
Række- og dobbelthuse, kæde-, klyngehuse o.l | 1½ p-pladser pr. hus/lejlighed | |
Etageboliger | 1 p-plads pr. bolig | |
Ungdomsboliger, kollegier, enkeltværelser | 1 p-plads pr. 4 boligenheder | |
Boliger under 55m2 | 0,5 p-pladser pr bolig | Etageareal pr. lejlighed i BBR |
Plejehjem, ældreboliger m.v. | Såfremt indretning og benyttelse kan sidestilles med almindelige boliger, er det de almindelige krav til boliger, der er gældende. I andre tilfælde beregnes 1 p-plads for hver fjerde bolig samt de nødvendige pladser til personale og gæster. |
Anvendelse | Parkeringsnorm |
Kontor-, fabriks- og værkstedsbygninger | For Svendborg Bymidte: 1 p-plads pr. 100 m² etageareal. For den øvrige del af kommunen: 1 p-plads pr. 75 m² etageareal |
Lagerbygninger | Vurderes i hvert enkelt tilfælde |
Hoteller og vandrehjem | For Svendborg Bymidte: 1 p-plads pr. 4 værelser. For den øvrige del af kommunen: 1 p-plads pr. 2 værelser |
Restauranter, caféer mm.* | 1 p-plads pr. 10 siddepladser |
Dagligvarebutikker | 1 p-plads pr. 40 m² etageareal |
Udvalgsvarebutikker | For Svendborg Bymidte: 1 p-plads pr. 75 m² etageareal. For den øvrige del af kommunen: 1 p-plads pr. 50 m² etageareal |
Klinikker og liberale erhverv mm. | For Svendborg Bymidte: 1 p-plads pr. 75 m² etageareal. For den øvrige del af kommunen: 1 p-plads pr. 50 m² etageareal |
Butikker der forhandler særlig pladskrævende varegrupper, jf. Planlovens definition |
Fastsættes efter kommunens vurdering i det enkelte tilfælde efter antal af brugere, kunder og gæster. |
Andre erhvervsejendomme | Fastsættes efter kommunens vurdering i det enkelte tilfælde på baggrund af antallet af ansatte |
Blandet bolig og erhverv | Fastsættes som summen af kravet til de enkelte funktioner. |
* Såfremt pågældende ejendom har udeservering vil det største antal siddepladser enten ude eller inde blive
lagt til grund for det stillede krav til P-pladser.
Anvendelse | Parkeringsnorm |
Teatre, biografer, kulturhus og lignende | 1 p-plads pr. 8 siddepladser |
Idrætshaller, sportsanlæg, spillehaller mm. |
Fastsættes efter kommunens vurdering i det enkelte tilfælde efter antal af brugere, kunder og gæster |
Forsamlingslokaler, mødelokaler, biblioteker mm. |
1 p-plads pr. 75 m² etageareal |
Sygehuse | 1 p-plads pr. 125 m² etageareal |
Skoler | For Svendborg Bymidte: 1 p-plads pr. 150 m² etageareal. For den øvrige del af kommunen: 1 p-plads pr. 100 m² etageareal |
Ungdoms- og videregående uddannelser | For Svendborg Bymidte: 1 p-plads pr. 75 m² etageareal. For den øvrige del af kommunen: 1 p-plads pr. 50 m² etageareal |
Daginstitutioner | For Svendborg Bymidte: 1 p-plads pr. 75 m² etageareal For den øvrige del af kommunen: 1 p-plads pr. 50 m² etageareal |
Cykelparkering
I forbindelse med nybyggeri skal der som udgangspunkt etableres cykelparkering i tilknytning til bebyggelsen.
Hvis man ønsker at have styr på, hvor cyklerne parkeres, så er det nødvendigt at tænke det ind i den overordnede
indretning af et område.
Erfaring viser, at hvis der etableres et logisk placeret og overdækket areal til cykelparkering, så er der et større
incitament for brugeren til at stille sin cykel der.
Man kan altså med fordel indtænke overdækket cykelparkering i tilknytning til skoler og uddannelsesinstitutioner,
større boligbebyggelser, virksomheder, idrætsfaciliteter, offentlig service mm.
Alle cykelparkeringspladser skal placeres på terræn eller hvor der kan sikres adgang med elevator eller ramper
Antal, placering og udformning af cykelparkering fastsættes i forbindelse med lokalplanlægning eller byggesagsbehandling
og vil tage udgangspunkt i nedenstående normer:
Anvendelse | Parkeringsnorm | Overdækning |
Række-, kæde-, klyngehuse o.l | 2 stativer*/100 m² etageareal | |
Etageboliger | 2 stativer*/100 m² etageareal | 50% |
Ungdomsboliger, kollegier og enkeltværelser | 3 stativer*/100 m² etageareal | |
Dagligvarebutikker | 2 stativer*/100 m² etageareal | |
Udvalgsvarebutikker | 1 stativ*/100 m² etageareal | |
Kontor-, fabriks- og værkstedsbygninger | 1 stativ*/100 m² etageareal | |
Andre erhvervsejendomme | Fastsættes efter kommunens vurdering i det enkelte tilfælde på baggrund af antallet af ansatte |
|
Skoler, uddannelsesinstitutioner o.l. | 60 stativer*/100 elever | 50% |
Daginstitutioner | 3 stativer*/100 m² etageareal | 50% |
Teatre, biografer og lignende | 1 stativ*/4 siddepladser | |
Andre funktioner | Fastsættes efter kommunens vurdering i det enkelte tilfælde efter antal af brugere, kunder og gæster |
*Et stativ er lig med en plads til en cykel.