Forhold til anden lovgivning og planlægning

Kommuneplanens hovedstruktur

Lokalplanen skal udarbejdes i overensstemmelse med kommuneplanens hovedstruktur. Nedenstående overskrifter er et udsnit af kommuneplantemaer, som er relevante for nærværende lokalplan. 

 

Erhverv og Turisme

Produktionsvirksomheder

Lokalplanområdet ligger ikke inden for et udpeget konsekvensområde til produktionsvirksomheder.

Campingpladser

Lokalplanområdet er beliggende vest for Lundeborg Strand-Camping. En støjundersøgelse udarbejdet i forbindelse med lokalplanprocessen viser, at den forventede støj fra en placering af fjernvarmecentralen i det nordvestlige hjørne holder sig inden for de vejledende grænseværdier efter Miljøstyrelsens anbefalinger.

 

Kulturarv

Kulturarvsarealer

Lokalplanområdet ligger uden for udpegede kulturarvsarealer.

Omkring 50 meter nordøst for lokalplanområdet ligger et kulturarvsareal af international betydning. Kulturarvsarealet indbefatter en sæsonbenyttet handels- og håndværksplads fra den yngre romerske og germanske jernalder. Ved realisering af lokalplanen ønsker Svendborg Museum at overvåge afrømningen af muld. Hvis der under overvågning findes væsentlige fortidsminder, skal der foretages yderligere undersøgelse.

 

Tekniske anlæg og forsyning

Solenergianlæg

Kommuneplanen indeholder retningslinjer for placering og udformning af solenergianlæg på terræn.   

Lokalplanområdet er beliggende i landskab karakteriseret som kystforland hvor der i henhold til kommuneplanens retningslinjer som udgangspunkt ikke må placeres solenergianlæg. Særlige forhold vedrørende kystforland er nærmere beskrevet i kommuneplanen under afsnittet ’Landskabsområder’.

Herudover vurderes det i lokalplanen muliggjorte solenergianlæg at opfylde de øvrige retningslinjer for området:

  • Lokalplanområdet er fladt og omkranses af eksisterende hegnsbeplantning på 3 af 4 sider.
  • Anlægget placeres i tilknytning til fjernvarmecentralen som et samlet anlæg.
  • Solenergianlægget betegnes som et mindre anlæg (maks. 5.000 m2) som skal tilpasses eksisterende forhold herunder opretholdelse af en eksisterende rekreativ stiforbindelse gennem området og krav om yderligere afskærmende beplantning.

 

Natur

Grønt Danmarkskort

Lokalplanområdet er ikke omfattet af grønt Danmarkskort.

 

Landskabsområder

Kystforland

Lokalplanområdet er beliggende i området karakteriseret som kystforland hvor der i henhold til kommuneplanen ved ændret arealanvendelse, etablering, udvidelse eller ændring af byggeri og tekniske anlæg skal redegøres for varetagelse af de visuelle sammenhænge mellem land og vand, mellem modstående kyster og langs kystlinjen.

Ved anvendelse af lokalplanområdet til teknisk anlæg i form af en fjernvarmecentral og et solenergianlæg varetages de visuelle sammenhænge i kraft af:

  • Området er placeret vest for eksisterende byzone med bebyggelse, ca. 250 m fra kysten mod øst.
  • Området har en beskeden størrelse og vil med dets placering opleves sammenhængende med Lundeborg.
  • Lokalplanområdet er beliggende 5-6 m højere end kysten. Sammen med bebyggelsen og beplantningen imellem lokalplanområdet mod vest og kysten mod øst vurderes det, at det kun vil være en mindre del af anlægget som vil være synligt fra kysten og langs med kysten. Det vurderes at anlægget ikke vil være synligt fra modstående kyster.
  • Der findes i området mellem kysten og planområdet beplantning af forskellig karakter, som vil skærme for anlæggets visuelle påvirkning af kystlandskabet.
  • Lokalplanen indeholder krav om afskærmende beplantning som supplement til områdets eksisterende beplantning for at begrænse den landskabelige påvirkning.

På billedet er angivet fjernvarmecentralens/byggefeltets placering

Kyst

Planlægning i kystnærhedszonen

Hele lokalplanområdet er beliggende inden for kystnærhedszonen. Kystnærhedszonen er en statsligt udpeget ca. 3 km bred zone langs hele kysten i Danmark.

I henhold til kommuneplanens retningslinjer må der kun planlægges for arealer inden for kystnærhedszonen såfremt der foreligger en særlig planlægningsmæssig og/eller funktionel begrundelse for en kystnær placering, og der tages særlige landskabelige hensyn.

Planlægning for et areal i kystnærhedszonen begrundes med følgende:

  • Planlægningen for fjernvarmecentral og solenergianlæg er en vigtig brik i den grønne omstilling jf. aftale mellem KL og siddende regering juli 2022 om at fremme udfasning af naturgas herunder sikre uafhængighed af russisk gas. Placeringen af fjernvarmecentral er afhængig af en bynær placering med henblik på samfundsøkonomisk rentabel og effektiv forsyning af Lundeborg.
  • Planområdet er beliggende ca. 250 m fra kysten og er placeret bag et eksisterende byzoneområde langs kysten. Det tekniske anlæg opføres således i direkte forlængelse af det eksisterende byområde og vil fremstå som en sammenhængende del af Lundeborg By. Denne placering vurderes mindre indgribende i forhold til større landskabelige sammenhænge sammenlignet med en solitær placering i åbent land.
  • Planområdet er afgrænset af skov og eksisterende hegnsbeplantning på 3 af 4 sider, og lokalplanen indeholder krav om supplerende afskærmende beplantning. Ligeledes er planområdet beliggende 5-6 m højere end kysten, hvilket medvirker til at minimere synligheden fra kysten.
  • Lundeborg er omgivet af områder med væsentlige naturinteresser herunder fredede områder og områder omfattet af Grønt Danmarkskort, hvilket betyder at egnede områder til en fjernvarmecentral er begrænset. Lokalplanområdet er beliggende uden for disse udpegninger.

Den kystnære del af landzonen

§16, Stk. 4. I redegørelsen til lokalplanforslag for bebyggelse og anlæg i kystnærhedszonen skal der oplyses om den visuelle påvirkning af omgivelserne, og der skal ved bygningshøjder over 8,5 m anføres en begrundelse for den større højde. Herudover skal redegørelsen omfatte eventuelle andre forhold, der er væsentlige for varetagelsen af natur- og friluftsmæssige interesser.

Set fra kysten er landskabet skrånende, hvor lokalplanområdet er beliggende bag eksisterende kystnær bebyggelse og bag eksisterende beplantning. Lokalplanområdet vil derfor kun i begrænset omfang være synligt fra kysten.

Lokalplanen giver mulighed for at opføre et teknisk anlæg bestående af en fjernvarmecentral og et solenergianlæg.

Anlægget omfatter bebyggelse og anlæg med en højde på op til 7 m samt bebyggelse og anlæg med en højde på op til 15 m. Bebyggelse og anlæg op til 15 m må have et grundareal på maks. 80 m2 og skal opføres inden for lokalplanens byggefelt A, som er placeret længst mod nordvest inden for lokalplanområdet. Inden for byggefelt B, som er beliggende syd for byggefelt A, må bebyggelse og anlæg opføres med en højde på maks. 7 m.

Herudover må der inden for planområdet opføres solenergianlæg med en højde på 3,5 m over terræn.

Bebyggelse og anlæg på op til 7 m er tilsvarende det nærliggende kystnære byggeri i Lundeborg og vurderes ikke at have synlighed fra kysten/kystområdet. Dette skyldes dels den begrænsede højde, placeringen bag eksisterende byområde, beliggenheden 5-6 m højere end kysten samt den afskærmende effekt af omgivelsernes eksisterende beplantning.

For fjernvarmecentralens funktionalitet og drift er det nødvendigt at kunne opføre anlæg herunder varmtvandstank og skortsen med en højde på op til 15 m.

En højde på op til 15 m over terræn afviger fra den eksisterende bebyggelse i området, men afviger ikke fra højden på de større træer, der findes i Grønneskoven syd for området, i læhegnet nord for området og øvrige skovplantninger nord og vest for planområdet.

Grundarealet for den høje bebyggelse og anlæg er begrænset til maks. 80 m2

På baggrund af ovenstående vurderes den i lokalplanen muliggjorte bebyggelse og anlæg ikke visuelt at ville påvirke kystlandskabet i nævneværdig grad.

Geologi og grundvand

Grundvand

Lokalplanområde 687 ligger udenfor område med særlig drikkevandsinteresse samt udenfor indvindingsområde til en almen vandforsyning, som der skal tages særlige hensyn til i forbindelse med planmæssige udlægninger. Lokalplanområdet ligger ved Lundeborg i et område med drikkevandsinteresser (OD) og der er ca. 50 m til indvindingsopland for Lundeborg Vandværk. Der er ca. 550 m fra lokalplanområdet til den nærmeste af Lundeborg Vandværks boringer. Nærmeste private vandindvinding ligger ca. 420 m nord for lokalplanområdet. Grundvandsstrømmen går mod øst ud mod Storebælt. Det vurderes derfor, at der ingen fare er for, at aktiviteterne vil kunne påvirke Lundeborg Vandværk eller de private vandindvindinger.

 

Klimatilpasning

I henhold til retningslinjerne for vand- og klimatilpasning i gældende Kommuneplan 2021-2033 er området ikke udpeget som fokusområde for havvandsstigninger.

Oversvømmelseskort viser, at der området kan være udsat i forhold til ekstremnedbør, hvor regn kan oversvømme dele af lokalplanområdet.

Regnvandshåndtering skal ske på egen grund uden at ændre på de overordnede strømningsveje. Idet områdets befæstelsesgrad forventes meget lav vil regnvandshåndtering formentligt kunne ske ved nedsivning evt. suppleret med lavninger og grøfter.

Kommuneplanens generelle rammer for lokalplanlægning

Lokalplanen er i overensstemmelse med kommuneplanens generelle rammer for lokalplanlægning.

 

Kommuneplantillæg

Lokalplanområdet er beliggende uden for den rammelagte del af kommunen.

Lokalplanen ledsages derfor af et tillæg til kommuneplan 2021- 2033, der udlægger en ny ramme til teknisk anlæg med samme afgrænsning som lokalplanen.

Tillægget til kommuneplanen offentliggøres samtidigt med offentliggørelse af lokalplan 687.

Det nye rammeområde 10.04.T2.055, Fjernvarme- og solenergianlæg, Lundeborg fastlægger følgende:

Områdets anvendelse til teknisk anlæg i form af forsyningsanlæg og solenergianlæg med en maksimal bygningshøjde på 15 m.

Særlige bestemmelser:

Ved lokalplanlægning skal der optages bestemmelser om afskærmende beplantning som supplement til områdets eksisterende beplantning. Beplantningens formål er at minimere de visuelle gener.

Området skal vejbetjenes fra øst via en vejadgang over Lundeborg Strand Camping til Gl. Lundeborgvej. 

Der skal opretholdes en rekreativ sti igennem området, som forbinder Lundeborg og Grønneskoven.

Gældende lokalplaner

Lokalplanområdet er ikke omfattet af gældende lokalplaner.

 

Servitutter

Ejere og bygherrer er selv ansvarlige for at sikre sig overblik over tinglyste servitutter, der har betydning for bygge- og anlægsarbejder. Man skal være opmærksom på, at ikke alle rør, kabler og ledninger er tinglyst. Derfor bør relevante forsyningsselskaber høres inden jordarbejder påbegyndes.

CittaSlow

Svendborg Kommune opnåede i 2008, som den første danske kommune, medlemskab af den internationale Cittaslowbevægelse.

Ved at være en del af Cittaslow, har Svendborg Kommune forpligtet sig på at planlægge og udvikle kommunen med udsyn, kvalitet og omtanke.

Vi skal bruge de moderne og teknologiske løsninger på en kreativ måde, med afsæt i de lokale særpræg, traditioner og historien.

Svendborgs lokale særpræg, traditioner og historie er forankret i naturen, landskaberne, det maritime, det kulinariske, de velbevarede historiske bygninger, de snoede gader og de levende landsbyer, et aktivt foreningsliv, en stærk høj- og friskole tradition, masser af kulturtilbud, levende havnemiljøer, smukke landskaber - og uanset hvor du er, så er det hele tæt på.

Planlægningen for fjernvarmecentral og solenergianlæg understøtter lokalt fællesskab, bæredygtighed og lokalt særpræg ved bl.a. at:

  • Støtte initiativ fra en lokal gruppe borgere
  • Skabe plangrundlag som udgangspunkt for udfasning af gas og etablering af ny varmeforsyning baseret på vedvarende energi fra vind og sol.
  • Fastholde rekreativ trampesti gennem området.

Varmeplan 2030

Varmeplan 2030 tager afsæt i gældende lovgivning, nationale aftaler og mål samt kommunalbestyrelsens godkendte planer. Varmeplan 2030 efterlever kravene i Klimaaftale om grøn strøm og varme 2022 og Cirkulærbeskrivelsen om kommunal varmeplanlægning og projektgodkendelse, som dikterer at alle kommuner med gasforsynede områder, skal have godkendt varmeplaner inden udgangen af 2022. 

Rambøll har udarbejdet et analysegrundlag for konvertering fra gas til fjernvarme i Lundeborg, hvor grundlasten produceres fra en luft til vand varmepumpe. Analysen viser at en fjernvarmecentral i Lundeborg har en solid samfundsøkonomi og god selskabs- og brugerøkonomi.  

Svendborg Kommune må ikke vedtage planer, der kan skade arter eller naturtyper, der er på udpegningsgrundlaget for Nature 2000- områder, eller yngle- og rasteområder for arter på EU’s habitatdirektivs bilag IV. Alle planer og projekter skal derfor vurderes i forhold til, om de kan skade Natura 2000-områder eller strengt beskyttede arter på direktivets bilag IV.

 

Natura 2000

Lokalplanområdet er beliggende uden for Natura 2000 områder. Nærmeste Natura 2000 område er beliggende 1,7 km nord for lokalplanområdet nr. 116, Centrale Storebælt og Vresen.

Grundet afstanden til Natura 2000 området er det kommunens vurdering at realiseringen af lokalplanen ikke påvirker Natura 2000 områder eller dets udpegningsgrundlag.

 

Bilag IV-arter

I habitatbekendtgørelsen findes en fortegnelse over dyre- og plantearter, som Danmark har et særligt ansvar for at kræve strengt beskyttet - de såkaldte bilag IV-arter.

Kommunen må ikke vedtage en plan, der kan beskadige eller ødelægge yngle- eller rasteområder i det naturlige udbredelsesområde for de dyre- og plantearter, der fremgår af habitatdirektivets bilag IV.

Habitatbekendtgørelsen indeholder i § 10 et krav om, at alle planer og projekter skal vurderes i forhold til deres virkning på bilag IV-arter.

Svendborg Kommune har ikke kendskab til konkrete forekomster af Bilag IV-arter i projektområdet.

Planområdet er placeret på en mark uden beskyttet natur. I forbindelse med realisering af lokalplanen, vil der ikke ske ændringer af søer, store gamle træer, levende hegn eller lignende, som kunne være et yngle- eller rasteområde for bilag IV-arter i området.

Det er derfor kommunens vurdering, at realisering af lokalplanen ikke kan beskadige eller ødelægge yngle- eller rasteområder for de dyre- og plantearter der optaget på habitatdirektivets bilag IV.

 

Skovloven

Fredskov

Grønneskoven beliggende umiddelbart syd for lokalplanområdet er registreret som fredskov.

På luftfoto fremgår det, at skoven muligvis er vokset op til 10 m ind over lokalplanens afgrænsning svarende til et areal på ca. 700 m2.

Fredskovspligtige arealer skal vedblive som skov og drives i henhold til skovlovens regler. Fredskov skal holdes bevokset med træer, der danner, eller som inden for et rimeligt tidsrum vil danne, sluttet skov af højstammede træer. Der må fældes træer i forbindelse med udtynding, men arealer må kun ryddes, hvis træerne er hugstmodne som tømmer og områderne genplantes. Ligeledes må skovbryn kun ryddes efter forudgående dispensation.

 

Naturbeskyttelsesloven

Fredede- og naturbeskyttede områder

Der er ingen fredede eller beskyttede områder i henhold til naturbeskyttelseslovens § 3 inden for lokalplanområdet.

Lokalplanen grænser op til et større udpeget fredningsområde med særlig geologisk og landskabelig interesse, som omfatter særlige beskyttelsesinteresser og landskabsformer der afviger fra omgivelserne. Landskabet er i dag moræneflade med fald ud mod havet og indeholder varieret natur, herunder Tange Å, ådal med eng, kystnære skove og strandoverdrev. 

Skovbyggelinje

Hele planområdet er omfattet af skovbyggelinjer på 300 m omkring fredskovsarealer i området bl.a. Grønneskoven. Realisering af lokalplanen forudsætter en dispensation fra skovbyggelinjen.

Kommunalbestyrelsen har bemyndigelse til at dispensere fra skovbyggelinjen, jf. naturbeskyttelseslovens § 65, stk. 1.

 

Jordforureningsloven

Der er ikke kortlagt forurening efter jordforureningsloven inden for lokalplanområdet.

Lokalplanområdet er ikke omfattet af anmelde- og analysepligt for bortskaffelse jord.

Ejeren eller brugeren skal sikre sig, at de øverste 50 cm jord af det ubebyggede areal ikke er forurenet eller, at der er etableret varig belægning på arealet jf. Lov om forurenet jord.

Ejeren eller brugeren skal ud fra de oplysninger, de kender, selv tage stilling til, om kravet er opfyldt eller om der skal foretages nærmere undersøgelser.

Såfremt der under et bygge- og anlægsarbejde opstår mistanke ved syn eller lugt om jordforurening, skal arbejdet standses og Svendborg Kommune kontaktes.

Museumsloven

Fortidsminder

Der er ikke registreret fortidsminder inden for lokalplanområdet.

Der er udarbejdet en rapport for støjudbredelsen for en fjernvarmecentral. Rapporten indeholder en beskrivelse af den forventede indretning og drift, støjkilderne og beregnede niveauer for støjbelastningen af omgivelserne.  

Støjrapporten viser, at den forventede støj fra en placering af fjernvarmecentralen i det nordvestlige hjørne holder sig inden for de vejledende grænseværdier efter Miljøstyrelsens anbefalinger. Lokalplanen indeholder derfor ikke krav om støjafskærmende foranstaltninger, men muliggør støjskærmende foranstaltninger, såfremt der opstår behov herfor.

Vej

Lokalplanen fastsætter at vejbetjening af området skal ske fra en overkørsel i lokalplanområdets nordøstlige grænse, hvorfra der skal etableres forbindelse til Gl. Lundeborgvej hen over ejendommen matr.nr. 9b Lundeborg by, Oure for det nuværende Lundeborg Strand-Camping.  

På kortbilag 2 er angivet en strækning på ca. 35 m inden for hvilken vejadgangen skal etableres. Den konkrete placering af vejadgangen skal aftales med den private grundejer af matr.nr. 9b Lundeborg by, Oure. Vejen hen over matr.nr. 9b Lundeborg by, Oure vil således have status som privat fællesvej. Lokalplanens bestemmelser for vejadgang muliggør, at vejadgangen kan flyttes ved en fremtidig omdannelse af campingpladsen.

Der skal inden for lokalplanområdet etableres vej, parkering og vendeplads i nødvendigt omfang til anlæg, drift og servicering af de tekniske anlæg.

Vandforsyning og renovation

Lokalplanområdet ligger i et område, hvor vandforsyning og renovation varetages af Vand og Affald, Ryttermarken 21, 5700 Svendborg. Der henvises til Svendborg Kommunes vandforsynings- og affaldsplan, regulativer og vedtægter. Derudover henvises der til vandogaffald.dk for vejledning om adgangsforhold for renovationsbiler, placering af beholdere mm.

 

Elforsyning

Elforsyningen varetages af Flow Elnet A/S. Etablering af el-anlæg (transformerstationer, kabelskabe og kabelanlæg) samt anvisning af tilslutningssteder i det kollektive elforsyningsnet varetages af Flow Elnet A/S. Det må forventes at nødvendigt areal til etablering af el-anlæg skal stilles til rådighed og afklares med Flow Elnet A/S. Der henvises i øvrigt til det liberale el-marked for så vidt angår leverandørvalg.

 

Ledninger, kabler mv.

Der stilles med lokalplanen krav om, at alle ledningsføringer skal udføres som jordkabler.

 

Varmeforsyning

Der er ingen nuværende kollektiv varmeforsyning i lokalplanområdet.

Spildevandsplan

Lokalplanområdet er omfattet af Spildevandsplan 2020-2031 for Svendborg Kommune.

Området er planlagt spildevandskloakeret men er for nuværende uden kloakering.

Regnvandshåndtering

I lokalplanområdet skal regnvand håndteres med lokal afledning af regnvand eller lokal anvendelse af regnvand (LAR).

Grundet planområdets forventede lave befæstelsesgrad forventes regnvandshåndtering at kunne ske via nedsivning evt. suppleret med grøfter og lavninger.

Lokalplanen fritager ikke kommende bygherrer fra at søge og indhente øvrige fornødne tilladelser, eksempelvis byggetilladelse.

 

Museumsloven

Arkæologisk forundersøgelse

Svendborg Museums Afdeling for Arkæologi har foretaget en arkivalsk kontrol af lokalplanområdet og oplyser, at der ikke er registreret fund eller fortidsminder indenfor planområdet men anbefaler at der laves en samlet arkæologisk forundersøgelse af lokalplanområdet

I god tid forud for påbegyndelse af bygge- eller anlægsarbejder, der medfører udgravning i lokalplanområdet, skal bygherren eller den, for hvis regning et jordarbejde udføres, i henhold til Museumslovens § 25 anmode Svendborg Museum om at tage stilling til, hvorvidt arbejdet vil berøre væsentlige fortidsminder.

Viser resultatet af forundersøgelsen, at eventuelle væsentlige fortidsminder ligger problematisk i forhold til byggeplanerne har bygherre mulighed for at ændre på planerne, så fortidsminderne ikke forstyrres eller bygherre kan vælge at få fortidsminderne fjernet, dvs. udgravet.

Museet skal herpå indenfor en frist på 4 uger komme med en udtalelse om dette. Udgiften til arkivalsk kontrol og en eventuel større forundersøgelse afholdes af bygherren eller den, for hvis regning jordarbejdet skal udføres, jf. Museumslovens § 26, stk. 1-2.

Generelt

Skulle der ved et kommende jordarbejde fremkomme et jordfast arkæologisk levn som kulturlag, ildsteder eller affaldsgruber, så skal jordarbejdet standses i det omfang de arkæologiske levn berøres, og museet skal underrettes (Museumslovens § 27), Museet vil da så hurtigt som muligt tage stilling til, om jordarbejdet kan fortsætte, eller om der skal foretages en arkæologisk undersøgelse.

 

Naturbeskyttelsesloven.

Realisering af fjernvarmecentral og solenergianlæg forudsætter en dispensation fra skovbyggelinjen.


Landbrugsloven

Der er registreret landbrugspligt på matr. 4 Lundeborg by, Oure. Landbrugspligten kan blive ophævet ved erklæring fra landinspektør.


Vejloven

Etablering af nye adgange fra privat ejendom til offentlig vej og/eller privat fællesvej kræver tilladelse fra vejmyndigheden (Svendborg Kommune), jf. vejloven og privatvejsloven.

 

Miljøvurdering af projekt

Konkrete projekter kan kræve en selvstændig screening i forhold til Miljøvurderingsloven inden der søges om byggetilladelse, selv om lokalplanen er screenet efter Miljøvurderingsloven.