Kommuneplantillægget er i overensstemmelse med kommuneplanens retningslinjer og ændrer ikke på kommuneplanens retningslinjer.
Nedenstående er et udsnit af kommuneplantemaer, som er relevante for nærværende planlægning.
Byudvikling og bosætning
Kommuneplanen indeholder følgende retningslinjer:
- Byudvikling og byomdannelse skal i de enkelte lokalområder ske ud fra et bæredygtigt perspektiv i forhold til det aktuelle behov, efterspørgsel og potentiale
- Ny planlægning og byudvikling skal ske på baggrund af et dokumenteret bosætningsbehov, med afsæt i aktuel data og analyse
Redegørelse
Intentionen med kommuneplantillægget er at give mulighed for at det eksisterende bycenter kan modernisere og gennemgå en større ombygning. Den eksisterende stueetage videreføres og der tilføres nye etageboliger oven på stueetagen. Dermed genanvendes stueetage og udnyttes som fundament til de nye boliger, hvilket er mere bæredygtigt end at bygge helt nyt. Der gives mulighed for en fortætning af området, hvilket betyder at der kun i et mindre omfang inddrages ubebyggede arealer og at eksisterende bebyggede arealer anvendes mere effektivt.
Arealer til nye boliger er i Kommuneplan 2021-2033 blandet andet udlagt, på baggrund af Befolkningsprognosen fra 2020, med henblik på at kommunen skal være forsynet med tilstrækkelige arealer til nye boliger inden for en 12-årig periode.
Som det fremgår af de to befolkningsprognoser fra henholdsvis 2020 og 2023, har kommunen haft en stor befolkningstilvækst, som ikke var forventet. I befolkningsprognosen fra 2020 var der et forventet befolkningstal på 57.788 i 2023. I 2023 var det faktiske befolkningstal 59.741, altså en uventet forøgelse på 953 borgere. Den uventede tilvækst skydes især en markant tilflytning og et højt fødselstal i 2021 og 2022. Mange af de nye borgere har bosat sig i Svendborg bymidte.
I Svendborg bymidte var der i 2020 6781 borgere som steg til 6956 borgere i 2023, en tilvækst på 172 borgere i bymidten.
Kommunalbestyrelsens bosætningsstrategi tager afsæt i et ønske om at øge bosætningen. Det skal ske ved at tilbyde attraktive boliger til nuværende borgere, så de også over tid og i forskellige livsfaser har lyst til fortsat at være bosiddende i Svendborg. Derudover ønsker kommunen at tiltrække tilflyttere med særligt fokus på målgrupperne ”homecommers”, ”københavnere”, Unge studerende og ”emptynesters” (familier hvor børnene er flyttet hjemmefra). Kommunalbestyrelsen ønsker med bosætningsstrategien at understøtte flyttekæder ved at kunne tilbyde nye attraktive mindre boliger til emtynesters, så de kan frigive deres store boliger til børnefamilierne.
I etageboliger forventes i gennemsnit, at der indflytter 1,85 beboer pr. bolig. Mens der i ungdomsboliger forventes 1,08 beboere og ved seniorboliger forventes 1,32 beboere.
På baggrund af den store befolkningstilvækst som ikke er afspejlet i kommuneplanrammerne, vurderer kommunen at der er behov for et nyt udlæg til boligformål i Svendborg bymidte som maksimalt kan rumme 110 boliger og som vil henvende til målgruppen emptynesters, seniorer og studerende.
Produktionsvirksomheder
Rammeområderne er ikke omfattet af områder udlagt til produktionsvirksomheder eller til deres konsekvensområder.
Detailhandel
Jf. kommuneplanens retningslinjer for bymidten, må den enkelte dagligvarebutik være op til 3.500 m². Komuneplantilægget udlægger en nye ramme der muliggør en dagligevarebutik på op til 1800 m², dermed overholdes kommuneplanens retningslinjer.
Grønt Danmarkskort
Rammeområderne er ikke omfattet af Grønt Danmarkskort
Ændring af kommuneplanrammerne
Størstedelen af området for kommuneplantillægget har hidtil været udlagt til detailhandelsformål (ramme 01.01. D1.445) mens en mindre del af området har været udlagt til erhvervsformål (01.01.E1.811). Kommuneplantillægget udlægger to nye kommuneplanrammer, der fremadrettet giver mulighed for, at området kan anvendes til blandet bolig- og erhvervsformål samt erhvervsformål.
Hidtidige kommuneplanrammer er vist med farvede flader. Den blå stiplede linje viser afgrænsningen af det område, som er omfattet af nærværende kommuneplantillæg.
Ændret kommuneplanrammer, ramme 01.01. D1.445 aflyses og ramme 01.01.E1.811 reduceres mod sydøst. Der udlægges to nye rammeområder henholdsvis 01.01.C4.061 og 01.01.E1.062.
Kommuneplantillægget udlægger to nye rammer. En mindre ramme udlægges til erhvervsformål, mens en større ramme udlægges til blandet bolig- og erhvervsformål, som betyder at den hidtidige anvendelse inden for området, udvides for at muliggøre en modernisering og revitalisering af Svendborg Bycenter, blandet andet ved at give mulighed for, at området også kan anvendes til boligformål.
Kommuneplantillægget aflyser kommuneplanramme 01.01.D4.445, mens kommuneplanrammen 01.01.E1.811 reduceres mod sydøst. Derudover foretages der mindre ændringer i afgrænsningerne af rammeområderne 01.01.C3.560, 01.01.E6.744, 01.01.C4.836 og 01.01.C4.760, mens deres rammebestemmelser fastholdes.
Redegørelse for nyt rammeområde 01.01.C4.061 - Blandet bolig- og erhvervsområde ved Tinghusgade, Voldgade og Vestergade
Områdets anvendelse
Fremadrettet er områdets specifikke anvendelse udlagt til etageboligbebyggelse, kontor- og serviceerhverv, bymidte (detailhandel), sundhedsinstitutioner, kulturelle institutioner, uddannelsesinstitutioner og offentlig administration.
Max. bygningshøjde
For at der kan opføres etageboliger inden for området øges højden. Den maksimale bygningshøjde for området hæves fra 11,5 m til 19,5 m.
Det er intentionen at byggeriet inden for rammeområdet skal opføres i varierende højder, hvor den maksimale bygningshøjde skal være på hjørnet af Tinghusgade og Voldgade. Den højeste bygningshøjde, for byggeriet kan via lokalplanlægning tillades på hjørnet ud mod Tinghusgade og Voldgade, da de modstående bygninger ud til hjørnet ligeledes markerer sig i højden. Samtidig vurderer kommunen, at afstanden imellem bygningerne omkring hjørnet er stor nok til at et nyt byggeri må markere sig i en maksimal højde på 19,5 m. Det øvrige byggeri skal være lavere og skal trappe ned mod hjørnet Vestergade/Voldgade og møde den historiske by. For at nedbryde et kommende byggeris skala og tilpasse sig, til dets omgivelser, skal der arbejdes med varierende højder, som forholder sig til den omgivende kontekst i form af tilstødende og modstående facader og bygningshøjder.
Bebyggelsesprocent
Fremadrettet er bebyggelsesprocenten 230.
Bebyggelsesprocenten øges i forhold til den hidtidige bebyggelsesprocent på 200. Kommunen har vurderet det nødvendigt at hæve bebyggelsesprocenten for at muliggøre flere anvendelser og funktioner inden for rammeområdet. Bebyggelsesprocenten modsvarer at der kan realiseres et byggeri som ligger i matrikelskel og hvor der kan bygges i op til 4-5 etager.
Detailhandel
I Svendborg Bycenter ligger på nuværende tidspunkt to dagligvarebutikkerne samt fem udvalgsvarebutikkerne, men ingen større dagligvarebutik.
Svendborg Bycenter har i mange år haft svært ved at udleje 1. salen til butikker. Kommunen har et ønske om at bycenteret er velbesøgt, fuldt udnyttet og at det er en integreret del af bymidten. Etableringen af en større dagligvarebutik i bycenteret forventes at medvirke til en øget kundestrøm og dermed mere liv i og omkring bycenteret.
De hidtil glædende detailhandelsbestemmelser for rammeområdet:
Det maks. areal for butikker tilsammen: 16.000 m².
Dagligvarer, maks. areal pr. butik: 1500 m².
Udvalgsvarer, maks. areal pr. butik: 2000 m².
Den nye ramme giver mulighed for, at der må etableres butikker i stueplan/i niveau med gaden (eksisterende stueplan mod Voldgade) og i niveau med Tinghusgade. Derfor nedjusteres det maksimale areal for butikker til i alt 7.200 m². Ligeledes nedjusteres det maksimale areal for den enkelte udvalgsvarebutik til 2.000 m². Det maksimale areal for den enkelte dagligvarebutik opjusteres til 1.800 m² for at muliggøre en større dagligvarebutik i bycenteret.
Jf. kommuneplanens retningslinjer for bymidten, må den enkelte dagligvarebutik være op til 3.500 m². Dermed overholder det øgede butiksareal for dagligvarebutikker retningslinjerne.
Der er udarbejdet en detailhandelsanalyse for at kunne vurdere hvad en dagligvarebutik på op til 1.800 m² i bycenteret vil betyde for de øvrige dagligvarebutikker i bymidten og bycenterets opland.
I analysen, udarbejdet af COWI vurderes, at en dagligvarebutik på 1.800 m² i Svendborg Bycenter vil opnå en dagligvareomsætning på 57 mio. kr. i 2028, heraf vurderes omkring 26 mio. kr. at blive taget fra de eksisterende butikker i Svendborg bymidte, hvilket vil svare til et fald på 7 % i deres omsætning.
Omsætningsnedgangen for de eksisterende butikker vil forringe deres driftsvilkår, men det vurderes ikke at medføre lukningstruede butikker.
Samlet set vil etableringen af en dagligvarebutik på 1.800 m² i Svendborg Bycenter betyde en meromsætning i Svendborg bymidte på 32 mio. kr. Det vurderes, at etableringen vil styrke udbuddet af dagligvarer centralt i Svendborg bymidte og vil få positiv afsmittende effekt på den øvrige detailhandel i Svendborg Bycenter og den øvrige detailhandel omkring centret.
Parkeringsnormer
I den nye kommuneplanramme fastsættes en samlet parkeringsnorm for erhvervet og detailhandelen, da centeret fremstår som en enhed og de besøgende ofte vil have flere ærinder i forbindelse med et besøg.
Hensigten med de gældende p-normer er, at de skal modsvare det faktiske parkeringsbehov. De gældende p-normer for erhverv og detailhandel er udregnet efter enkeltstående erhverv og butikker. Udregnes bycenters parkeringsnorm efter gældende p-normer som er baseret på den enkeltstående butiks etageareal, vil kravet om etablerende p-pladser overstige bycentrets faktiske behov.
Ved fastsættelse af parkeringsnormen for bycenteret tages der, fortsat afsæt i hensigten om at bycenteret skal etablere parkeringspladser som svarer til bycenterets faktiske behov. Samtidig tages der hensyn til, at der i et center kan besøges flere butikker i forbindelse med ét besøg og hvor butikkerne og erhvervet har mulighed for at dele parkeringspladser.
Et samlet parkeringsbehov for detailhandelen og erhvervet inden for rammeområdet vurderes at være 100 parkeringspladser. I forbindelse med lokalplanlægning kan kravet om etablering af 100 parkeringspladser nedsættes såfremt, at der er en dobbeltudnyttelse med parkeringspladser etableret til boliger.
Administrationen har i forbindelse med den igangværende kommuneplanrevision gennemført en større analyse af bilejerskabet for etageboliger. Analysen er gennemført for at kvalificere kommuneplanens nuværende parkeringsnorm om 1 p-plads pr. etagebolig. Hensigten med p-normerne for etageboliger er ligeledes at p-normer skal modsvare det faktiske parkeringsbehov. Analysen viser at bilejerskabet for etageboliger under 85 m² i en gåafstand på under 1000 m til Svendborg Station har et lavere bilejerskab. På trods af at Kommuneplan 2025 endnu ikke er vedtaget med reviderede p-normer, giver den nye viden anledning til, at der via nærværende kommuneplantillæg gives mulighed for en lavere p-normer for boliger under 85 m². P-normen fastsættes i kommuneplanrammen til at være 0,8 p-plads/etagebolig fra 55 m² til 85 m².
Redegørelse for nyt rammeområde 01.01.E1.062 - Erhvervsområde ved Vestergade
Områdets anvendelse
Fremadrettet er områdets specifikke anvendelse for rammeområde 01.01.C4.061 kontor- og serviceerhverv, uddannelsesinstitutioner, sundhedsinstitutioner, kulturelle institutioner og offentlig administration.
Max. antal etager
Rammen fastsætter at byggeri maksimalt må opføres i 2,5 etage hvilket svare til etageantallet på det eksisterende byggeri.