Forhold til anden planlægning og lovgivning

Forhold til andre planer og strategier


Nationale interesser

Kommuneplantillægget vurderes at være i overensstemmelse med anden overordnede planlægning samt de nationale interesser. 

Bekendtgørelse om planlægning for lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne land

Bekendtgørelsen regulerer planlægning for opstilling af lokalplanpligtige solcelleanlæg i det åbne land. Bekendtgørelsen fastsætter retningslinjer for hvilke hensyn der i planlægningen bør, men ikke skal, varetages herunder hensyn til nabobeboelse, natur, landskab, kulturhistoriske værdier, Forsvarets interesser, geologiske interesser, jordbrugsinteresser og offentlighedens adgang til naturen. 

Bekendtgørelsen udlægger eks. en række afstandskrav fra beboelsesbygning til solcellepanel. Bekendtgørelsen fastsætter eks. at der ikke opsættes solceller nærmere 150 m fra boliger der har solcellepaneler til en side og 300 m for beboelsesbygninger der har solcellepaneler mod to sider. 

Klimahandleplan 2022

I Svendborg kommunes klimahandleplan er der en målsætning om mere vind- og solenergi. I 2040 skal Svendborg Kommune som geografisk enhed være 100% omstillet til vedvarende energi.  

Samtidig vil udfasningen af fossile brændsler øge efterspørgslen på vedvarende energi fra vind og sol. 

Med udpegningen af rammeområdet vil kommuneplantillægget medvirke til at bidrage til efterlevelsen af denne målsætning. 

Natur og Miljø

Svendborg Kommune må ikke vedtage planer, der kan skade arter eller naturtyper, der er på udpegningsgrundlaget for Nature 2000- områder, eller yngle- og rasteområder for arter på EU’s habitatdirektivs bilag IV. Alle planer og projekter skal derfor vurderes i forhold til, om de kan skade Natura 2000-områder eller strengt beskyttede arter på direktivets bilag IV.

 

Natura 2000

Rammeområdet er ikke omfattet af eller beliggende i umiddelbar nærhed af områder, der er udlagt til Natura 2000 område.

Det nærmeste Natura 2000-område er Centrale Storebælt og Vresen (N116) ligger ca. 7,8 km øst for projektområdet

Det vurderes, at projektets potentielle påvirkninger og afstanden til Natura 2000-området er af en sådan karakter, at det ikke forventes at have en væsentlig indvirkning områdets udpegningsgrundlag. Der er ingen tegn , at hverken projektområdet eller dets nærområde har afgørende betydning for fugle udpegningsgrundlaget i Natura 2000-områderne. 

 

Habitatbekendtgørelsen §6

I habitatsbekendtgørelsen er opført dyre- og plantearter, hvor Danmark har særligt ansvar for at kræve streng beskyttelse - de såkaldte bilag IV-arter. Der skal træffe foranstaltninger, der sikrer de nævnte arters naturlige udbredelsesområde.

Der er i 2023 indregistreret én rød glente og én rørhøg på DOF-basen på lokaliteten Gudbjerg Mark, som dækker solcelleområdet og området omkring det. Begge individer rastede i området. Derudover er der registreret hedehøg, fiskeørn, duehøg, blå kærhøg, vandrefalk, og flere registreringer af rød glente i og omkring projektområdet.  

Det vurderes, at de fleste af fugleregistreringerne gælder fugle uden fast tilknytning til området. Dog vurderes det, at rød glente har en kontinuerlig tilknytning til området som en del af dens fødesøgningsområde. Den har dog ikke rede i området og er derfor ikke sårbar overfor forstyrrelse i anlægsfasen. Projektet vurderes at kunne gennemføres uden at fortrænge rød glente fra området eller væsentligt forringe dens levested, da der fortsat vil være tilstrækkelige fødesøgningsmuligheder i området.

Eventuelle andre fredede arter af pattedyr og fugle, der har levested i planområdet, vil primært være tilknyttet læhegn og diger, der bevares. Der vil derfor ikke være væsentlig risiko for forsætlige drab.

I 2019 er der registreringer af isfugl og ca. 175 blisgæs rastende ved Lakkendrup søerne ca. 200 meter syd for solcelleområdet. Blisgås er ligeledes registreret i solcelleområdet.

Registreringer af havørn og hvid stork blev også gjort uden for planområdet. Havørnen har en kendt yngleplads i Sortemosen ca. 900 meter syd for planområdet, og dens yngle- og fourageringsområde forventes ikke at blive forringet af projektet. Hvid stork er registreret fouragerende omkring projektområdet og ved Sortemosen ca. 900 m syd for projektområdet. Hvid stork fouragerer på alt fra padder, slanger, insekter og snegle til fugleunger, der findes i større mængder andre steder end projektområdet. Projektområdet vurderes derfor ikke at udgøre et betydende levested for hvid stork sammenlignet med de omkringliggende arealer.

Ud over disse fund er der ikke registreret andre beskyttede arter inden for planområdet. To træer er identificeret som potentielle yngle- og rasteområder for flagermus, men projektet planlægger at bevare træerne og beplantningen uændret.

Naturbeskyttelsesloven 

Fredede- og naturbeskyttede områder

Inden for rammeområdet er der registreret 3 mindre søer som er beskyttede naturtyper i henhold til naturbeskyttelseslovens §3. 

Der fastsættes en respektafstand 10 meter omkring disse beskyttede søer. Derfor vurderes det, at søerne ikke vil blive påvirket af realiseringen af planen. Det vurderes også, at etableringen af solcelleanlægget kan reducere udledningen af næringsstoffer til naturområderne og bidrage til at de beskyttede søer kan opnå en bedre tilstand.

Skovbyggelinje 

Der er ingen skovbyggelinjer i rammeområdet. Mod vest ligger Gudbjerg Skov, Dyrehaveskoven og Lakkendrup Skov. 

Infrastruktur

Adgangen til solenergianlægget etableres via Højlundsvej, som løber nord for parken.

Planlægning i forhold til nabokommuner 

Rammeområdet grænser ikke op til en nabokommune og det vurderes, at kommuneplantillægget ikke får konsekvenser i andre kommuner.