Forhold til Kommuneplan 2021-2033

Kommuneplantillægget er i overensstemmelse med kommuneplanens retningslinjer og ændrer ikke på kommuneplanens retningslinjer.

Nedenstående er et udsnit af kommuneplantemaer, som er relevante for nærværende planlægning.

Kommuneplantillægget vil være i høring samtidig med Kommuneplanrevision 2025-2037. Nærværende kommuneplantillæg vil blive overført til den kommende kommuneplanrevision ved vedtagelsen.

Byudvikling og bosætning

Kommuneplantillægget understøtter ønsket om at nye projekter til by formål placeres i direkte tilknytning til eksisterende byområder efter princippet ”indefra og ud”, sådan at der sikres en klar grænse mellem by og land. Det nye boligområde, som er beliggende på den nordlige kant af Skårup by er en naturlig forlængelse af boligbebyggelsen langs Nørremarken. Det vil samtidig binde Skårup by sammen med skolen som også inddrages til byzonen.

 

Produktionsvirksomheder

Rammeområdet omfatter ikke produktionsvirksomheder eller konsekvensområder.

 

Landskaber

Rammeområdet ligger inde i to udpeget landskabsområder i kommuneplanen, henholdsvis "Oure moræneflade" (17.M3) og "Skårup landbrugsflade" (19.M3).

Oure moræneflade er kendetegnet ved åbne jordbrugslandskab med punktvise frugtplantager. Samt lange sammenhængende levende hegn der skaber velafgrænsede landskabsrum. Landskabsområdet Oure moræneflade 17.M3 ligger i et område der skal beskyttes og rummer særlige visuelle oplevelsesmuligheder, hvor landskabsrummets enkle udtryk skal bevares.
Rammeområdet ligger i udkanten af landskabsområdet, hvor der midt i landskabsområdet står 3 vindmøller, placeret ca. 500 m fra rammeområdet. Den nuværende brug af området, vurderes ikke at medfører ændringer af oplevelsen af landskabet. Ved en placering af et mindre solcelleanlæg på maksimalt 1 ha, vurderes det at medføre en mindre forandring af landskabsområdet, set fra udkanten af landskabsområdet. Ved fastsættelse af bestemmelser om beplantning, en maksimal højde på 3,5 m for solcellerne og set i forhold til størrelsen på et solcelleanlæg, vurderes et eventuelt solcelleanlæg at medfører mindre visuelle gener, men på et meget afgrænset område og i udkanten af landskabsområdet.

Kommunernes planlægning skal tage hensyn til udbygning med vindmøller og som noget nyt solcelleanlæg, da anlæggene er nødvendige for den landsdækkende energiforsyning og for den grønne omstilling. Et solcelleanlæg vurderes at sikre skolens energiforsyning og en grøn omstilling.

Skårups landbrugsflade er kendetegnet ved et kystnært landbrugslandskab i bølget til let bakket terræn med spredtliggende småskove med stedvis frugtavl. Rammeområdet ligger inden for den centrale og nordlige del af karakterområdet – 19.M3 som har en middel tilstand og ligger væk fra kyslandskabet. Kommuneplantillægget vurderes ikke at ændre på landskabsområdet.

 

Tekniske anlæg og forsyning

Solenergianlæg

Kommuneplanen indeholder retningslinjer for placering og udformning af solenergianlæg på terræn.

Det vurderes, at muligheden for placering af et solcelleanlæg indenfor rammeområdet opfylder kommuneplanens retningslinjer for solcelleanlæg med begrundelse i at:

  • Planområdet kun har et mindre fald og er let kuperet på en relativ stor flade og afgrænset af eksisterende hegnsbeplantning på 2 af 4 sider, hvoraf den ene side vender ned mod skolens eget område.
  • Anlæggets placeres i tilknytning til skolen og den eksisterende bebyggelse.
  • Solenergianlægget betegnes som et mindre anlæg (maks. 1 ha) som skal tilpasses eksisterende forhold og med tilpasning af afskærmende beplantning.

Svendborg Kommune vurderer at muligheden indenfor rammeudlægget i dette tilfælde kan tillades i et let kuperet terræn og med en hældning mod nord fremfor syd og vest. Med begrundelse i, at anlægget skal forsyne skolen og det ligeledes vil være herfra at anlægget vil fremstå tydeligt i landskabet på grund af terrænet. Der er ingen naboejendomme i tæt nærhed til den nordlige del af rammeområdet og det vurderes, at de ikke vil opleve visuelle gener ved placering af et mindre solenergianlæg.

I forbindelse med udarbejdelse af forslag til lokalplan 667 udarbejdes nærværende forslag til kommuneplantillæg for området. Tillægget skal give mulighed for:

  • At udlægge skolens rekreative arealer, som benyttes til heste, hestefolde og stalde i et nyt rammeområde med en udvidelse af rammeområdet i den nordlige del og med mulighed for placering af et solcelleanlæg på maksimalt 1 ha.
  • At etablere et nyt rammeområde, det giver mulighed for etablering af åben-lav og tæt-lav boliger langs Nørremarken.

Kommuneplantillæg 2021.13 - Område ved Sydfyns Fri Fag- og efterskole afgrænses som vist nedenfor.

 eksisterende rammeområde

Kort over eksisterende kommuneplanramme

eksisterende rammeområde

Kort over nye rammeområder.

 

Kommuneplanrammen fastlægger følgende rammebestemmelser for nye rammeområder.

 

For rammeområde 11.01.O2.069 - Offentligt område Sydfyns Fri Fag- og Efterskole gælder at:

De nuværende bestemmelser overføres og området overføres til byzone.

 

11.01.O2.063 - Offentligt område og landskabsbælte til Sydfyns Fri Fag- og Efterskole

  • Plannavn: Offentligt område og landskabsbælte til Sydfyns Fri Fag- og Efterskole
  • Plannummer: 11.01.O2.063
  • Anvendelse generelt: Offentlig område
  • Plandistrikt: Skårup-Oure
  • Fremtidig zone: Landzone
  • Udstykningsforbud: Udstykning er tilladt inden for rammeområdet
  • Bebyggelsesprocent: 25 % beregnet ud fra den enkelte ejendom.
  • Max. antal etager: 1
  • Max. bygningshøjde (m): 8,5
  • Specifikke anvendelse: Uddannelsesinstitution og teknisk anlæg
  • Specifikke bestemmelser: Der kan placeret et solcelleanlæg på terræn med en størrelse på op til 1 ha indenfor området.

 

11.01.B.058 - Boligområde ved Sydfyns Fri Fag- og Efterskole 

  • Plannavn: Boligområde Sydfyns Fri Fag- og Efterskole
  • Plannummer: 11.01.B.058
  • Anvendelse generelt: Boligområde
  • Plandistrikt: Skårup-Oure
  • Fremtidig zone: Byzone
  • Udstykningsforbud: Udstykning er tilladt inden for rammeområdet
  • Max. antal etager: 2,0
  • Max. bygningshøjde (m): 8,5
  • Specifikke anvendelse: Åben-lav eller tæt-lav boligbebyggelse. Bebyggelsesprocenten for åben-lav er 30 % beregnet ud fra den enkelte ejendom. Bebyggelsesprocenten for tæt-lav er 40 % beregnet ud fra den enkelte ejendom.