Høringssvar

  • september 06 2024
    Nummer på høringssvar 27
    Adresse Færgevej 4
    Postnummer 5700
    By 5700
    Kommentar Det er meget bekymrende for os som borgere i Svendborg, at opleve den overlegenhed som mange af vores byrådspolitikere udviser. Det virker som om, de ikke føler sig forpligtet til, at lytte til fagfolk med relevant uddannelse og kvalifikation. Her tænker vi på Arkitekturrådets anbefalinger og kommunes egen analyse og vejledning til politikerene vedr. Kullinggade 29. Vi vil gerne opfordre politikerne til at læse denne vejledning IGEN ! Kommunens egen anbefaling berører mange af de bekymringer vi som naboer til Kullinggade 29 har. Den er udarbejdet med forståelse for den historiske bydel og med ambition om at integrerer. Ikke lukke af. Med vejledningen for man fornemmelsen af, et ønske om at udvide byrummet til alles glæde og gavn, og ikke kun til dem med nøgle til porten. Vi anbefaler endnu engang politikerne til at værne om denne historiske bydel !!
  • september 06 2024
    Nummer på høringssvar 27
    Adresse Færgevej 4
    Postnummer 5700
    By 5700
    Kommentar Det er meget bekymrende for os som borgere i Svendborg, at opleve den overlegenhed som mange af vores byrådspolitikere udviser. Det virker som om, de ikke føler sig forpligtet til, at lytte til fagfolk med relevant uddannelse og kvalifikation. Her tænker vi på Arkitekturrådets anbefalinger og kommunes egen analyse og vejledning til politikerene vedr. Kullinggade 29. Vi vil gerne opfordre politikerne til at læse denne vejledning IGEN ! Kommunens egen anbefaling berører mange af de bekymringer vi som naboer til Kullinggade 29 har. Den er udarbejdet med forståelse for den historiske bydel og med ambition om at integrerer. Ikke lukke af. Med vejledningen for man fornemmelsen af, et ønske om at udvide byrummet til alles glæde og gavn, og ikke kun til dem med nøgle til porten. Vi anbefaler endnu engang politikerne til at værne om denne historiske bydel !!
  • september 06 2024
    Nummer på høringssvar 27
    Adresse Færgevej 4
    Postnummer 5700
    By 5700
    Kommentar Det er meget bekymrende for os som borgere i Svendborg, at opleve den overlegenhed som mange af vores byrådspolitikere udviser. Det virker som om, de ikke føler sig forpligtet til, at lytte til fagfolk med relevant uddannelse og kvalifikation. Her tænker vi på Arkitekturrådets anbefalinger og kommunes egen analyse og vejledning til politikerene vedr. Kullinggade 29. Vi vil gerne opfordre politikerne til at læse denne vejledning IGEN ! Kommunens egen anbefaling berører mange af de bekymringer vi som naboer til Kullinggade 29 har. Den er udarbejdet med forståelse for den historiske bydel og med ambition om at integrerer. Ikke lukke af. Med vejledningen for man fornemmelsen af, et ønske om at udvide byrummet til alles glæde og gavn, og ikke kun til dem med nøgle til porten. Vi anbefaler endnu engang politikerne til at værne om denne historiske bydel !!
  • september 06 2024
    Nummer på høringssvar 27
    Adresse Færgevej 4
    Postnummer 5700
    By 5700
    Kommentar Det er meget bekymrende for os som borgere i Svendborg, at opleve den overlegenhed som mange af vores byrådspolitikere udviser. Det virker som om, de ikke føler sig forpligtet til, at lytte til fagfolk med relevant uddannelse og kvalifikation. Her tænker vi på Arkitekturrådets anbefalinger og kommunes egen analyse og vejledning til politikerene vedr. Kullinggade 29. Vi vil gerne opfordre politikerne til at læse denne vejledning IGEN ! Kommunens egen anbefaling berører mange af de bekymringer vi som naboer til Kullinggade 29 har. Den er udarbejdet med forståelse for den historiske bydel og med ambition om at integrerer. Ikke lukke af. Med vejledningen for man fornemmelsen af, et ønske om at udvide byrummet til alles glæde og gavn, og ikke kun til dem med nøgle til porten. Vi anbefaler endnu engang politikerne til at værne om denne historiske bydel !!
  • september 06 2024
    Nummer på høringssvar 30
    Adresse Skattergade 36
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Jeg er meget bekymret for byggerigets højde, og den manglende tilgang til området generelt. Derudover mener jeg ikke at problemerne med den trafikale belastning af Kulinggade er løst med de nuværende planer.
  • september 06 2024
    Nummer på høringssvar 29
    Adresse Færgevej 8
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar
  • september 06 2024
    Nummer på høringssvar 28
    Adresse Færgevej 8
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar
  • september 06 2024
    Nummer på høringssvar 27
    Adresse Færgevej 4
    Postnummer 5700
    By 5700
    Kommentar Det er meget bekymrende for os som borgere i Svendborg, at opleve den overlegenhed som mange af vores byrådspolitikere udviser. Det virker som om, de ikke føler sig forpligtet til, at lytte til fagfolk med relevant uddannelse og kvalifikation. Her tænker vi på Arkitekturrådets anbefalinger og kommunes egen analyse og vejledning til politikerene vedr. Kullinggade 29. Vi vil gerne opfordre politikerne til at læse denne vejledning IGEN ! Kommunens egen anbefaling berører mange af de bekymringer vi som naboer til Kullinggade 29 har. Den er udarbejdet med forståelse for den historiske bydel og med ambition om at integrerer. Ikke lukke af. Med vejledningen for man fornemmelsen af, et ønske om at udvide byrummet til alles glæde og gavn, og ikke kun til dem med nøgle til porten. Vi anbefaler endnu engang politikerne til at værne om denne historiske bydel !!
  • september 06 2024
    Nummer på høringssvar 26
    Adresse Skattergade 36
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Også jeg kan fuldt og helt tilslutte mig By og Land Sydfyns kommentarer til byggeriet.
  • september 06 2024
    Nummer på høringssvar 25
    Adresse Kullinggade 19
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar
  • september 06 2024
    Nummer på høringssvar 24
    Adresse Fjællebrovejen
    Postnummer 5762
    By VESTER SKERNINGE
    Kommentar Høringssvar fra Cyklistforbundet Afdeling Svendborg til "Forslag til kommuneplantillæg og lokalplan for et blandet bolig- og erhvervsområde på Kullinggade 29" Vi mener at det bør undersøges nærmere hvordan byggeriet på Kullingggade 29 har betydning for trafikafviklingen i området og de planer der allerede eksisterer. Med relativt mange boliger (i højden) må der forventes flere biler og dermed større trafikmængde. Det vil få betydning for bløde trafikanter og især cyklister på et sted hvor der i forvejen ikke er gode cykelforbindelser. Vi mener at der bør ses nærmere på mulighederne for at tilgodese disse trafikanter. I forvejen forløber cykelrute N8 langs Kullinggade, der er en vigtig forbindelse væk fra færgeområdet for cykelturister. Det vil ikke være det bedste signal at sende til disse turister at de skal starte deres tur i Svendborg-området på et sted hvor der mange biler og de bliver presset af bilerne. Svendborg Kommune forventer at der sker en forøgelse af biltrafikken med ca. 30% frem mod 2030 og har taget initiativ til at der skal søges efter alternative veje. Disse overvejelser bør indgå også i dette tilfælde, hvis kommunen mener at det alvorligt Som minimum mener vi, at der bør foretages en mere grundig trafikundersøgelse, der kan være med til at der træffes en beslutning på et bedre grundlag. Herudover kan vi henvise til Cyklistforbundets aktuelle og vigtige generelle betragtninger om cykelinfrastruktur i provinsbyer sammenlignelige med Svendborg: https://www.cyklistforbundet.dk/det-vil-vi/horingssvar/livlose-bymidter-kan-styrkes-med-ordentlige-cykelforhold
  • september 06 2024
    Nummer på høringssvar 23
    Adresse Kullinggade 31E
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Høringsskrivelsen indgives på vegne af ES Ejendomme, PRAKSIS, C&W Arkitekter A/S
  • september 06 2024
    Nummer på høringssvar 22
    Adresse Skattergade 36 B
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Høringssvar til Kullinggade 29. og planer om bygning af lejligheder. Jeg er for det første meget bekymret for den måde vores demokrati underkendes på, - at vores lokalplaner meget nemt kan ændres til fordel for en bygherres ønsker om at tjene så meget som muligt på et givent område, og at der ikke tages mere hensyn til de mange høringssvar, der også tidligere er blevet indsendt. Jeg forstår ikke, at kvarterets behov og ønsker ikke er taget mere med i overvejelserne. Jeg er også bekymret, fordi de ændringer har stor indvirkning på kvarterets karakter, - et gammelt kvarter med bebyggelser fint afstemt ned mod havnefronten. Den store og høje boligmasse med en byggeprocent på 150% vil forstærke indvirkningen af de klimaændringer, der allerede er yderst mærkbare. Temperaturen vil øges med den boligmasse, hvor der i stedet med en mindre byggeprocent kunne skabes mere luft og et grønt område med skyggende træer. Den øgede trafik i området er en udfordring, der vist ikke er styr på endnu. Jeg vil i øvrigt gerne tilslutte mig By og Lands høringssvar ved Mogens Victor Andersen. Med venlig hilsen Ida Schrøder.
  • september 06 2024
    Nummer på høringssvar 21
    Adresse Skattergade 36 D
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Jeg tilslutter mig fuldt ud hørringssvar nr.20 fra By og Land Sydfyn v/Mogens V. Andersen. Og håber politikkerne vil kigge alvorligt på de problemstillinger, borgerne opstiller i de forskellige høringssvar. mvh Birthe Viuff
  • september 05 2024
    Nummer på høringssvar 20
    Adresse Bjernemark Byvej 12
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar
  • september 05 2024
    Nummer på høringssvar 19
    Adresse Nannasvej 12
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Høringssvar til Svendborg Kommune for Kullingade 29 og diverse planer. 1. Æstetik, arkitektur, kultur og historien i miljøet. I det fremlagte projekt forsvinder områdets æstetiske, arkitektoniske, kulturelle, og historiske islæt. Det unikke kyststykke tilfører hele havnefronten et flot og intakt billede af en gammel havn, som pryder Svendborg og Svendborg Sund, idet der er åbent og rummeligt fra land og søsiden. Denne åbenhed løfter det æstetiske og rummer på meget flot vis indsigten til spændende huse, tårne og tage fra søsiden og åben himmel over byen, der ligger bagved. Denne smukke og historiske grunds seværdighed og udsigt giver Svendborg havn sit helt særegne snit. Lignende steder er desværre forsvundet rigtig mange steder i andre havne, hvor boliger ødelægger alt det unikke og specielle ved netop disse havnefronter. Med den nuværende bebyggelse er der lyst og åbent. De eksisterende bygninger er ikke for høje. Når man i glimt kigger fra Færgevejen, Kullingade og Skattergade kan man glædes over mastenokke, skibe, værft og bygninger, der er i området, som fortæller at man er i en havneby og man kan fornemme Svendborgs nuværende og historiske betydning - maritimt som søfartsby. Svendborg Sund rummer flot de mange lyst- og erhvervsfartøjer, der alle dage året rundt passerer i Sundet. Især færgerne, der alle har masser af mennesker om bord, som nyder ind og udsejlingen i Svendborg havn. Denne smukke karakteristiske Sund attraktion bliver reduceret kraftigt i forbindelse med byggeriet af de 5 mastodonter på Baagøe og Riber grunden. Byggeriet trækker ned i helheds opfattelsen af Svendborg og Svendborg Sund, som et unikt natur/kultur miljø med historie. 2. Boligerne. Det æstetiske udtryk og sjæl med de stolte bygninger, som Baagøe og Riber grunden har, forsvinder med de 5 mastodont boligkomplekser, der fylder alt for meget og Det cirka 300 års enestående historiske område vil kvæles og de fredede samt bevaringsværdige bygninger vil stå med ubetydelig arkitektoniske og æstetiske værdi i forhold til de 5 nybyggede kæmpe boliger. De gamle trælader og magasinbygninger danner et flot billede og byggedesign i havnefronten og bør bevares og være retningsgivende for området og implementeres i lokalplanen. Det vil vække respekt og glæde for byens borgere. Med få midler og indgreb kan grunden føres tilbage til oprindeligt og der kan etableres masser af spændende aktiviteter i bygningerne og rekreative formål. Kommunen og bygherren vil høste stor respekt og ros ved at gøre alt, hvad der er muligt for at bevare så meget, som muligt på grunden af dens nuværende bygningsmasse og sjæl. Den nyeste store hal er ikke bevaringsværdig, og her kan der så etableres bygninger, der vil passe ind i højde og drøjde med de fredede bygninger mm. Området kan ikke rumme 95 til 100 lejligheder og det vil klæde bygherren godt, at lokalplanen giver plads til 40-50 lejligheder i nogle mindre bygninger, der arkitektonisk matcher og klæder den eksisterende bygningsmasse. Det vil ikke være nogen skam, hvis lokalplanen værdsætter/kræver at bygherre kopierer pakhusene og træladernes udseende og bygge i samme stil selvfølgelig efter gældende byggereglementer. Resultatet vil blive et nyt og spændende byggeri, der vil passe ind i det gamle unikke Trælast og Maritime miljø, der er historisk vigtigt for Svendborg by, Svendborg havn og Svendborg Sund. 3. Havn er Havn. By er By. Sund er Sund. Der er ingen naturlov eller lov, der kræver, at der skal ligge kæmpe boligkomplekser ved kysten i en havn. En havn kan kun ligge ved kysten. Baagøe og Riber grunden er oprindeligt havn og lagerområde. Det er en kæmpe synd at ændre på dens særegne karakter og omfang, i den grad som byggeriet lægger op til. I forbindelse med havnen kommer byen, som en naturlig del af havnens virke. I byen er der boliger, handels og service bygninger. Svendborg Kommune rummer byområder, hvor der kan opføres boliger i eller umiddelbart i nærheden af byen. Så arealmæssigt til boliger har Baagøe og Riber grunden ikke nogen værdi i forhold til de områder, der er periferien af Svendborg. Der er opstået en (mis)forståelse for, at der skal opføres utallige boliger på havne og i havneområder. Så skal havnebygninger rives ned og arealer inddrages og der skal opføres koncentreret boligmasse. Efter en sådan hærgen står borgerne tilbage med ghettoområder, der lukker for det oprindelige og æstetiske, der var i havneområdet med dets særegne snit og miljø. Det kan undgås i dette tilfælde hvis bygherre og kommunen har lyst til at inddrage og lytte til de mange kritikere af lokalplanen for Baagøe og Riber grunden. Lad Svendborg Havn være Havn, By være By og Sund være Sund. Det må ikke at gå op i bolig, bolig og bolig, når man udvikler på så specielle og sjældne grunde som Baagøe og Riber grunden. En by består af diverse områder og bygninger, der kan harmonere eller disharmonere. I denne lokalplan er der alt for meget disharmoni, der vil knuse alt for meget af Svendborgs sjæl og udtryk, hvor en kortsigtet økonomisk gevinst ikke må overskygge en langsigtet bæredygtig, miljøvenlig og smuk gevinst ved at bevare Svendborgs havnemiljøer langs alle Svendborg Sunds kystlinier. Med venlig hilsen Klaus Rosholm Tørresø Nannasvej 12. 5700 Svendborg 51 15 18 55
  • september 05 2024
    Nummer på høringssvar 18
    Adresse Strandhuse 29
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar
  • september 05 2024
    Nummer på høringssvar 17
    Adresse Kullinggade 17
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Den ydre kant, forbindelsen mellem Havnepladsen og Gasværkskajen, hen over den ny sejlskibsbro med oplukkelig bro beskrives i lokalplanforslaget. Forskellige scenarier til sti- og broforbindelse (scenarie 1-4), har været offentliggjort tidligere. Flere gange er det meldt ud at der kommer forbindelse fra den ny sti mod syd til Gasværksgrunden (scenarie 1). Lokalplanforslaget beskriver ikke den planlagte adgang (scenarie 1). Adspurgt på borgermødet den 22. svarer Arne Ebsen og Anders Tang Kærved at der kommer en adgang fra den ny sti på land til Gasværkskajen. Det vil derfor være muligt at komme fra området ved de fredede kornmagasiner og ud på den ydre forbindelse som forbinder Gasværksgrunden og Havnepladsen. Jeg har ikke fundet en indgået aftale mellem lodsejer ved Gasværksgrunden og kommunen. Hvis ikke der ligger en klar aftale omkring scenarie 1 som er udmeldt mange gange, så er broforbindelsen med de gener den ville afstedkomme (ind- og udkig, besejling af tinglyste broer, mindre vandareal, forringelse af kulturværdi) et forsøg på at rette op på dårlig planlægning. Desuden vil jeg påpege at Illustrationerne i forslaget er mangelfulde og slet ikke viser hvor høj den forslåede bro bliver. Vedhæftet er en korrekt illustration af scenarie 3 med gennemsejlingshøjde på 2 meter. Broen er ødelæggende for området og unødvendig. Lodsejeren ved Gasværksgrunden og lodsejerne i Mudderhullet burde være inddraget langt tidligere i processen for at afsøge mulighed for om der kunne etableres en ekstra forbindelse som alle kunne tilslutte sig. Hele processen med lokalplanen bør gå om og være mere åben.
  • september 05 2024
    Nummer på høringssvar 16
    Adresse Kullingaade 17
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Jeg mener at lokalplanforslaget mangler en vurdering af om projektet kan påvirke særligt beskyttede arter, herunder flagermus, der kan have yngle- og rasteområder indenfor det lokalplanlagte område. Området indeholder både et ældre levende hegn (uddybet nedenfor), 'blomstereng', gamle huse og åbne trælader - alle sammen delelementer som har stor økologisk funktionalitet og understøtter områdets rige biodiversitet (også uddybet nedenfor). Kommunen bør foretage en undersøgelse over flere årstider, så både ynglende og rastende arter dækkes ind, og vurdere planens konsekvenser for områdets særligt beskyttede arter, før lokalplanen vedtages. Uddybning: Et hurtigt gennemsyn af det levende hegn (se vedlagte foto) langs skel ind til Gasværksgrunden viser at det består af 2 sejle-pil, 1 ahorn og ca 13 storbladet elm, hvoraf de fleste er flerstammede og tæt dækket af vedbend. Elm og pil er vigtige for områdets biodiversitet: elmeblade er føde for mange insektarter, som igen er føde for rovinsekter og fugle. Pileblomster er vigtig føde for bier i det tidlige forår og vedbend blomstrer i det sene efterår, hvor der igen er langt mellem blomsterne. Desuden er vedbends tætte stedsegrønne løv vigtig for fugle og insekter, herunder overvintrende sommerfugle. Pladsens åbne flader mellem træladerne er desuden dækket af lav flora af bl.a. humlesneglebælg. Jeg var ikke inde på området, der er privatejet, så har ikke lavet en planteliste. Som beboer i Kullinggade med en lille have der tiltrækker insekter er jeg meget overrasket over lokalområdets store diversitet af både vilde bier, svirrefluer, biller og sommerfugle, se iNaturalist hvor en del fund er lagt ind og verificeret. De mange insekter understøtter et rigt fugleliv af insektædende arter, herunder hus-rødstjert, hvid vipstjert, blåmejse, sort-mejse og landsvale, som alle yngler indenfor eller lige op til det lokalplanlagte område. Fuglene jager insekter om dagen og flagermus overtager jagten om natten. Det er vigtigt at passe godt på den eksisterende diversitet i forbindelse med planlægning, både udenfor og indenfor byskiltet. Det har Svendborg Kommune heldigvis blik for, kan jeg læse i Udviklingsstrategi 2023-35, hvor der på side 24 står "Naturen skal også have mere plads i byerne, hvor flere krav om bynatur skal øge de grønne og blå områder, sikre flere bytræer og gøre natur til en del af hverdagen. For at give plads til naturen, skal der tænkes i synergier, hvor flere arealinteresser kan gå hånd i hånd." En oplagt synergi i denne lokalplan er at Svendborg Kommune passer godt på de arter der allerede lever og trives lokalt, tilføjer en plejeplan for det eksisterende levende hegn og laver en beplantningsplan med arter, der rent faktisk understøtter områdets allerede rige insekt- og dyreliv. Der er ingen grund til at kopiere det alibi-anlæg der er placeret foran byggeri på Jessens Mole.
  • september 05 2024
    Nummer på høringssvar 15
    Adresse Kullinggade 23C
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Jeg Skriver lidt om problemerne med parkering af biler i Latinerkvarteret og kommer med tanker om hvordan problemet kan løses. Fra min skrivelse fremhæver jeg følgende gode råd: Kære kommune: -Sørg for at udbygningsaftalen kan benyttes til indretning af miljøet i Kullinggade. Som udbygningsaftalen er forfattet i øjeblikket, er der stor risiko for, at Kommunen mister tilskudet. -Sørg for at reducere antallet af beboelige kvadratmeter til en størrelse området kan bære. Kære ES ejendomme: -Byg en arkitektonisk perle med fokus på æstetik frem for profit. -Byg et byggeri så Skjærbæk navnet bliver husket for det gode. -Lad byen blive stolt, så Skjærbæk kan lægge navn til pladsen foran den Italienske Villa fx Skjærbæk plads.
  • september 05 2024
    Nummer på høringssvar 14
    Adresse Tuxensvej 7
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Høringssvar fra Tuxensvej 7, Svendborg Undertegnede frygter store P-problemer, hvis Kommunalbestyrelsen fastholder muligheden for op til 100 lejligheder på Kullinggade 29. Vi stoler ikke på kommunens prognose med hensyn til beboernes antal af biler. Lejlighederne må forventes fortrinsvis at tiltrække økonomisk bedre stillede borgere, hvorfor antallet af biler/lejlighed skal kalkuleres højere. Her på Tuxensvej skal kommunen i hvert fald ikke regne med plads til flere parkeringspladser. Her kommer mange kørende badegæster som benytter ”Badedyrenes” fine faciliteter, og det er både sommer og vinter. Endvidere benytter flere rejsende til Ærø vejen til langtidsparkering, hvis de vælger ikke at tage bilen med, og dertil kommer gæster til ”Tuxens Have” som har p-pladser til egne biler, men de dækker end ikke egne behov, så de parkerer på Tuxensvej eller på den kommunale plads bag Færgegården, hvis her er plads. Bygherren bør pålægges at finde parkeringspladser til alle beboere inden for område B. Det planlægges jf. lokalplanen, at parkering også kan ske i område A med området P1 og P2. Dette område må forventes at blive matrikuleret for sig på sigt, med andet formål for øje, måske et maritimt oplevelsescenter. Hvis denne drøm går i opfyldelse, skal der gøres plads til flere aktiviteter, som ikke kan rummes i de nuværende bygninger. Et oplevelsescenter vil også have ansatte, som til dels kommer kørende i bil, men der må selvfølgelig også forventes mange gæster, som også skal kunne parkere tæt på udstillingerne. Hvis der henvises til parkering i det kommende parkeringshus på Østre Kaj, vil det være begrænset hvor mange gæster der når frem til Kullinggade. Vedrørende broforbindelsen til de gule pakhuse, på tværs af havnebassinet, mener vi, det er spild af penge og unødig chikane af beboerne ved Mudderhullet. Højvandssikringen af Søndre Havn er også bro/stiforbindelse mellem Gasværkskajen og de gule pakhuse. Højvandssikringen planlægges, os bekendt, i 2026-27, og mon dog bebyggelsen i Kullinggade er færdig før. Med venlig hilsen Ida og Finn Kallehauge
  • september 05 2024
    Nummer på høringssvar 13
    Adresse Valdemarsgade 8
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Jeg synes det er en utrolig dårlig vej at gå, at privatisere områder, som ligger så tæt på den danske smukke kyst, og som i virkeligheden bør fredes og vedligeholdes udelukkende med henblik på naturbevarelse og offentlig adgang. Mvh kunstner, Asmus Christensen - født og opvokset i Svendborg.
  • september 05 2024
    Nummer på høringssvar 12
    Adresse Skattergade 24
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Kære Svendborg Kommune, Jeg ønsker hermed at fremsætte min indsigelse mod den foreliggende lokalplan 689, da jeg finder en række væsentlige mangler og uhensigtsmæssigheder, som bør adresseres, inden planen vedtages. Mine bekymringer omfatter især følgende 10 punkter: 1. Manglende offentlig adgang: Jeg er stærkt kritisk over for, at den offentlige adgang til området begrænses eller nægtes. Det er essentielt, at området forbliver tilgængeligt for borgerne, så det fortsat kan bidrage til byens sociale liv og rekreative værdi. Den manglende adgang strider imod princippet om at skabe åbne og tilgængelige byrum for alle og offentlighedens adgang ned til vandet. 2. Overdreven andel af parkeringspladser: Den planlagte andel af parkeringspladser er alt for høj og skaber en ubalance mellem trafikal tilgængelighed og miljøhensyn. En sådan overkapacitet vil tilskynde til øget biltrafik i området, hvilket står i modsætning til Kommune Planen og generelle bæredygtige mobilitetsmål, der fremmer cykling, gående og offentlig transport. Det bør overvejes at reducere antallet af parkeringspladser betydeligt. 3. Manglende trafikanalyse: Jeg noterer mig, at der ikke er gennemført en tilstrækkelig trafikanalyse af projektets påvirkning på de eksisterende veje og parkeringspladser. Dette er en alvorlig forsømmelse, da en grundig analyse er afgørende for at forstå og planlægge for de trafikale konsekvenser, herunder risikoen for øget trængsel og parkeringsproblemer i nærliggende områder. 4. For smal sti langs vandet Den foreslåede sti langs vandet er alt for smal og utilstrækkelig i forhold til det ønskede aktivitetsniveau og trafik af gående og cyklister. En bredere sti er nødvendig for at sikre, at alle brugere kan færdes sikkert og behageligt, og for at området fortsat kan fungere som et attraktivt og rekreativt byrum. 5. Nedrivning af bevaringsværdige trælaster: Jeg finder det stærkt beklageligt, at bevaringsværdige bygninger såsom de gamle trælaster planlægges nedrevet. Disse bygninger udgør en vigtig del af områdets historiske og arkitektoniske identitet, og deres bevaring vil bidrage til at fastholde byens kulturarv. Jeg opfordrer til at genoverveje bevaringsstrategien og integrere de eksisterende bygninger i den nye plan. 6. For højt byggeri: Byggeriets højde er uacceptabelt og ødelægger det visuelle miljø, særligt i forhold til naboejendomme og byens skyline fra land og til vands. Jeg anbefaler at reducere bygningshøjden, så den er i overensstemmelse med områdets skala og karakter. 7. For tæt byggeri ud til Kullinggade: Byggeriets tæthed langs vejen skaber en uhensigtsmæssig byrumsmæssig oplevelse og begrænser pladsen til fortove, beplantning og offentlige opholdsområder. Denne udformning strider imod moderne principper om byplanlægning, der vægter luftige og åbne byrum, hvor fodgængere og cyklister har prioritet. 8. Manglende beplantning ud til Kullinggade: Jeg noterer med bekymring, at der mangler beplantning, herunder træer, ud til Kullinggade. Træer og grønne områder er afgørende for at skabe en behagelig og indbydende gadeoplevelse, og de bidrager samtidig til byens biodiversitet og klimaindsats. Jeg anbefaler kraftigt, at træer og grønne områder indtænkes som en integreret del af gadebilledet. 9. Forringelse af forhold for børn og cyklister Lokalplanen tager ikke tilstrækkeligt hensyn til forholdene for børn og cyklister. Der er behov for trygge, sikre og attraktive forhold, som fremmer cykling og bevægelse til fods, især for byens yngste borgere. Planens nuværende udformning skaber usikre og uattraktive omgivelser, som ikke lever op til moderne standarder for trafiksikkerhed og børnevenlige byrum. 10. Tidligere projekter af bygherre: Det er bemærkelsesværdigt, at bygherrens tidligere projekter i byen allerede fremstår som lukkede og ekskluderende karreer, uden offentlig adgang eller inviterende opholdsmuligheder. Det rejser en alvorlig bekymring om, hvorvidt dette projekt vil følge samme mønster og dermed bidrage til en yderligere fragmentering af byens offentlige rum. Det er afgørende, at kommende byggerier åbner sig mod byen og dens borgere, i stedet for at lukke sig om sig selv. Jeg opfordrer kraftigt til, at der foretages væsentlige ændringer af lokalplanen, således at ovenstående problemstillinger adresseres og afhjælpes. Jeg står gerne til rådighed for en dialog om, hvordan projektet kan forbedres til gavn for alle parter. Med venlig hilsen, Tobias Løvenholdt Tørresø
  • september 05 2024
    Nummer på høringssvar 12
    Adresse Skattergade 24
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Kære Svendborg Kommune, Jeg ønsker hermed at fremsætte min indsigelse mod den foreliggende lokalplan 689, da jeg finder en række væsentlige mangler og uhensigtsmæssigheder, som bør adresseres, inden planen vedtages. Mine bekymringer omfatter især følgende 10 punkter: 1. Manglende offentlig adgang: Jeg er stærkt kritisk over for, at den offentlige adgang til området begrænses eller nægtes. Det er essentielt, at området forbliver tilgængeligt for borgerne, så det fortsat kan bidrage til byens sociale liv og rekreative værdi. Den manglende adgang strider imod princippet om at skabe åbne og tilgængelige byrum for alle og offentlighedens adgang ned til vandet. 2. Overdreven andel af parkeringspladser: Den planlagte andel af parkeringspladser er alt for høj og skaber en ubalance mellem trafikal tilgængelighed og miljøhensyn. En sådan overkapacitet vil tilskynde til øget biltrafik i området, hvilket står i modsætning til Kommune Planen og generelle bæredygtige mobilitetsmål, der fremmer cykling, gående og offentlig transport. Det bør overvejes at reducere antallet af parkeringspladser betydeligt. 3. Manglende trafikanalyse: Jeg noterer mig, at der ikke er gennemført en tilstrækkelig trafikanalyse af projektets påvirkning på de eksisterende veje og parkeringspladser. Dette er en alvorlig forsømmelse, da en grundig analyse er afgørende for at forstå og planlægge for de trafikale konsekvenser, herunder risikoen for øget trængsel og parkeringsproblemer i nærliggende områder. 4. For smal sti langs vandet Den foreslåede sti langs vandet er alt for smal og utilstrækkelig i forhold til det ønskede aktivitetsniveau og trafik af gående og cyklister. En bredere sti er nødvendig for at sikre, at alle brugere kan færdes sikkert og behageligt, og for at området fortsat kan fungere som et attraktivt og rekreativt byrum. 5. Nedrivning af bevaringsværdige trælaster: Jeg finder det stærkt beklageligt, at bevaringsværdige bygninger såsom de gamle trælaster planlægges nedrevet. Disse bygninger udgør en vigtig del af områdets historiske og arkitektoniske identitet, og deres bevaring vil bidrage til at fastholde byens kulturarv. Jeg opfordrer til at genoverveje bevaringsstrategien og integrere de eksisterende bygninger i den nye plan. 6. For højt byggeri: Byggeriets højde er uacceptabelt og ødelægger det visuelle miljø, særligt i forhold til naboejendomme og byens skyline fra land og til vands. Jeg anbefaler at reducere bygningshøjden, så den er i overensstemmelse med områdets skala og karakter. 7. For tæt byggeri ud til Kullinggade: Byggeriets tæthed langs vejen skaber en uhensigtsmæssig byrumsmæssig oplevelse og begrænser pladsen til fortove, beplantning og offentlige opholdsområder. Denne udformning strider imod moderne principper om byplanlægning, der vægter luftige og åbne byrum, hvor fodgængere og cyklister har prioritet. 8. Manglende beplantning ud til Kullinggade: Jeg noterer med bekymring, at der mangler beplantning, herunder træer, ud til Kullinggade. Træer og grønne områder er afgørende for at skabe en behagelig og indbydende gadeoplevelse, og de bidrager samtidig til byens biodiversitet og klimaindsats. Jeg anbefaler kraftigt, at træer og grønne områder indtænkes som en integreret del af gadebilledet. 9. Forringelse af forhold for børn og cyklister Lokalplanen tager ikke tilstrækkeligt hensyn til forholdene for børn og cyklister. Der er behov for trygge, sikre og attraktive forhold, som fremmer cykling og bevægelse til fods, især for byens yngste borgere. Planens nuværende udformning skaber usikre og uattraktive omgivelser, som ikke lever op til moderne standarder for trafiksikkerhed og børnevenlige byrum. 10. Tidligere projekter af bygherre: Det er bemærkelsesværdigt, at bygherrens tidligere projekter i byen allerede fremstår som lukkede og ekskluderende karreer, uden offentlig adgang eller inviterende opholdsmuligheder. Det rejser en alvorlig bekymring om, hvorvidt dette projekt vil følge samme mønster og dermed bidrage til en yderligere fragmentering af byens offentlige rum. Det er afgørende, at kommende byggerier åbner sig mod byen og dens borgere, i stedet for at lukke sig om sig selv. Jeg opfordrer kraftigt til, at der foretages væsentlige ændringer af lokalplanen, således at ovenstående problemstillinger adresseres og afhjælpes. Jeg står gerne til rådighed for en dialog om, hvordan projektet kan forbedres til gavn for alle parter. Med venlig hilsen, Tobias Løvenholdt Tørresø
  • september 05 2024
    Nummer på høringssvar 11
    Adresse Kullinggade 38
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Vi har igennem hele forløbet om Baagøe&Riber-grunden sendt indsigelser til jer. Vi gensender vores kritikpunkter i forkortet form. Det korte budskab er, at vi beder jer som kommunalpolitikere, inden vedtagelse af lokalplanen, om at finde realistiske løsninger på: Trafikale udfordringer ift. manglende parkeringspladser i området Bebyggelseshøjden/-procenten Miljømæssig belastning og massive ændringer af latinerkvarteret Byggeprocessen ift. pilotering - hvem betaler, når vores gamle huse slår revner? Det, I lægger op til, er alt for langt fra den lokalplan, som alle andre i området skal forholde sig til og har investeret i.
  • september 05 2024
    Nummer på høringssvar 10
    Adresse Kullinggade 23C
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Høringssvar fra Beboerne ved de Historiske Strandgrunde. Konklusion: -Ikke muligt for Svendborg Kommune at føre en gangbro over Mudderhullet. -Genepåvirkning for beboerne er ikke undersøgt Det er desværre ikke muligt at vedhæfte de 11 bilag der refereres til. Disse kan tilsendes ved henvendelse til undertegnede.
  • september 05 2024
    Nummer på høringssvar 9
    Adresse Strandvej 49
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Kære politikere. Vil I ikke nok stå ved jeres tidligere planer om åbne områder, rekreative oaser og bred social forskellighed i de boliger som bygges? Svendborg har ikke brug for at hele bymidten, særligt vor alles havnemiljø bliver klistret til med rigmandsgettoer - lejligheder og boliger som kun heldige tilflyttere som har solgt dyrere boliger i København har råd til. Tænk på velfærdssoldaterne, som uddannes i byen!, de studerende og alle de andre som ønsker at bosætte sig i Svendborg, bliveboende, søge almindelige gode jobs, og de som dagligt nyder byens havnemiljø og de åbne områder som lader øjet vandre. I slap fra det med Toldbodvej. Vælgerne er ikke med jer endnu en gang. Indse nu hvad svendborgenserne ønsker sig, ikke potentielle tilflyttere eller magtliderlige bygherrer.
  • september 05 2024
    Nummer på høringssvar 8
    Adresse Mariane Thomsens Gade 1C, 8.
    Postnummer 8000
    By Aarhus C
    Kommentar Høringsskrivelsen indgives på vegne af vores 8 klienter i Kullinggade, 5700 Svendborg.
  • september 05 2024
    Nummer på høringssvar 7
    Adresse Kedelsmedstræde 31
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Høringssvar BY OG KULTURMILJØ delområde A. Vi foreslår mulighed for flytning af eksisterende tørrelade til tømmer til en placering mellem de to pakhuse. Derved kan man - på baggrund af tidligere anvendelse af pladsen - muliggøre en indretning af pladsen, der giver mulighed for f.eks. udførelse af indendørs istandsættelse af både - af praktiske grunde og for at gøre det visuelt for publikum. Det er en vigtig del af vores formidling. I fredningen åbnes der mulighed for at placere et bygningsværk som tørrepladsen, men denne mulighed er ikke medtaget i lokalplanudkastet. Det vi være en stor styrke hvis denne mulighed kunne indarbejdes. Vi henviser endvidere til Svendborg Museums udgivelse "Østers og havregrød", side 148, hvori gengives en illustration af tørrelade på den forslåede placering på et nytårskort fra 1907. Danmarks Museum for Lystsejlads
  • september 04 2024
    Nummer på høringssvar 5
    Adresse Niels Juels Vej 16
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar
  • september 04 2024
    Nummer på høringssvar 4
    Adresse Valdemarsgade 8
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar De kommunale rammer tilgodeser i alt for høj grad bygherres ønsker. Byggeriet fremstår derfor for højt, så Kullinggade kommer til at fremstå som tunnelgade. Den sammenhængende boligrække mod kullinggade bør trækkes tilbage mod kysten og give plads til cykelsti og evt. bilparkering. Bebyggelsesprocenten bør nedbringes ved reduktion af en etage på hver boligenhed. Ved vandet bør gives plads til promenade med plads til gangsti og cykelsti
  • september 02 2024
    Nummer på høringssvar 3
    Adresse Strandvej 40
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Det er fint at der bygges nyt og udvikles på grunden Kullinggade 29. Dog giver lokalplanforslaget alt for vide rammer for hvor meget der må bygges og sætter for få rammer der sikrer at fremtidigt byggeri passer ind i områdets skala og arkitektur. Min anbefaling er at lokalplanen bør tilpasses de anbefalinger/ principper som administrationen har beskrevet i sagen i Kommunalbestyrelsen i juni 2023 inkl. bilag 3 i sagen. Udklippet tekst fra sagsfremstillingen: Administrationen anbefaler, at den videre planlægning for planlægning af Kullinggade 29 tager udgangspunkt i fire principper. Disse er udarbejdet med afsæt i bygherres projektforslag, administrationens tidligere fremlagte analyse (Bilag 3. Analyse) og høringssvarene fra den forudgående høring, jævnfør Bilag 2. (Bilag 2. Høringsnotat). Indretning af lokalplanområdet med gode adgangsmuligheder og udsyn til og fra vandet 1.1 Området skal indrettes, så der skabes gode forbindelser til og fra det omliggende byområde, udsyn til og fra områdets kulturmiljø og attraktioner, så Kullinggade 29 bidrager til kvalitets- og oplevelsesrige forbindelser i lokalområdet. 1.2 For at understøtte sammenbindingen af byens historiske centrum og Svendborg havn samt understøtte intentionerne om en sammenhængende forbindelse langs vandet, skal der sikres passager fra Kullinggade til promenade langs havnefronten. Tilpasning af ny bebyggelse til lokalområdet eksisterende skala og kontekst 2.2 Ny bebyggelse må i højde og bredde ikke bryde væsentligt med den eksisterende ”skyline” af Svendborg og må derfor i sin form og sit udtryk ikke virke dominerende på området. Bebyggelsens højde må være op til kote 18,7 svarende til 4 etager (jf. tidligere politisk besluttede principper). 2.3 Nyt byggeri skal aftrappes mod vandsiden for at sikre et varieret udtryk. 2.4 Der skal i planlægningen sikres hensyn til boligernes indretning og omgivelser i forhold til støj og dagslys. Ny bebyggelse tager udgangspunkt i lokalområdets eksisterende karakter, formsprog og udtryk 3.1 Bebyggelsen skal referere til den eksisterende bebyggelse på ejendomme i materialitet og taghældning. Der skal derfor være saddeltag med høj taghældning mod Kullinggade og lav hældning mod vandsiden. 3.2 Byggeri mod Kullinggade må højst være 2 etager med udnyttet tagetage, svarende til 12,5 meter. 3.3 Husdybde mod Kullinggade skal tilpasses eksisterende og tilstødende bebyggelsers skala og udtryk. 3.4 Kullinggades eksisterende karakter med en opbrudt facadelinje skal videreføres med en kantzone der varierer i bredden, så der opnås en facadelinje med forskydninger langs Kullinggade. 3.5 Altaner på bebyggelsen mod Kullinggade skal integreres i bebyggelsen og holdes på egen matrikel. Indretning af lokalplanområdets byrum med velfungerende infrastruktur og velfungerende friarealer 4.1 Områdets udvikling må ikke forringe fremkommeligheden i og omkring Kullinggade. Lokalområdets infrastruktur skal sikre gode færdselsmuligheder for gående og cyklende til og fra lokalplanområdet. 4.2 Indretningen skal sikre tilstrækkelige friarealer til bynatur, ophold, parkering, affaldshåndtering mv jf. kommuneplanens retningslinjer. 4.3 Der skal tages hensyn til den Italienske Villa, så dennes toneangivende rolle fastholdes. 4.4 For at sikre en levende facade mod promenade ved vandet, må terrændæk i bebyggelse mod promenade højest være 1,3 meter over terræn.
  • september 01 2024
    Nummer på høringssvar 2
    Adresse Kullinggade 44
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Som nok en af de få i området er jeg positiv omkring udnyttelsen af Ribers grund – som den står i dag er jo trist og kedelig så ja, fint grunden bliver udnyttet og der bliver bygget boliger – MEN, det er jo tudetosset at give lov til etablering af omkring 100 nye boliger/lejligheder og KUN forlange 80 p pladser. Det er virkelig en ommer! I forvejen kæmper vi, både private men også firmaer i området med at finde plads til parkering af vore biler. Forskerparken er blevet så stor en succes at der mangler p pladser! Personalet fra sygehuset benytter også området – læs: Kullinggade, Valdemarsgade og de omkring liggende villaveje. Samtidig vil I give tilladelse til yderligere omkring 100 enheder og for at sikre trafiksikkerheden fjerner I p-pladserne i Kullinggade – fordi I giver tilladelse til at der bliver bygget helt ud mod Kullinggade – det kan I ganske enkelt ikke være bekendt! Der er pt. så stor brug for yderligere p pladser i området!! I bliver nødt til at bevare og sørge for yderligere p pladser. Dette kan gøres ganske enkelt ved at flytte byggeriet ud mod Kullinggade ganske få meter ind på grunden. Derved kan der bevares p pladser, et frit fortov og måske endda en cykelsti på denne strækning. Fremtiden bringer ikke færre biler, tvært imod – til mødet forleden sad jeg ved siden af et par som kom til mødet fordi de overvejede at købe en af boligerne og de kommer med 2 biler. Jeres udregning og tilladelse på 0,8 % p pladser er helt hen i vejret, den kommer ikke til at holde. I argumenterer og forklarer tilladelsen til de alt for få p pladser der skal etableres med at der bliver betalt ind til parkeringsfonden,....hmmmmm….. det løser jo ikke parkeringsproblemerne i området! Jeg kan nævne et tidligere projekt i byen hvor parkeringsfonden også blev brugt som ( dårlig ) undskyldning og som i dag giver KÆMPE KÆMPE daglige problemer med manglende p pladser! Historien vil gentage sig her! Bekræft venligst min indsigelse! Med venlig hilsen John Haurits
  • august 13 2024
    Nummer på høringssvar 1
    Adresse Valdemarsgade 14
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Som beboer i Valdemarsgade 14, oplever vi allerede i dag en voldsom belastning med meget trafik og tung trafik. Da Valdemarsgade har parkeringsbåde i den ene side, bevirker det, at der ofte opstår farlige situationer, hvor bilister kører på fortovet for at komme forbi eller undgå kollision. Med den nye bebyggelse i Kullinggade, vil trafikbelastningen blive endnu mere belastet og problematisk for billister og for beboer i Valdemarsgade. For at mindske trafikken anbefaler jeg at man gør Valdemarsgade ensrettet.