Parkeringsnormer
Parkeringsnorm betyder krav om et antal parkeringspladser, ved bestemte typer af anvendelse. I forbindelse med lokalplanlægning, skal plads til det nødvendige antal parkeringspladser sikres.
Som udgangspunkt skal alle nødvendige parkeringspladser etableres på egen grund. I en lokalplan kan der stilles krav om hvor mange parkeringspladser der skal være etableret ifm. ibrugtagning af ny bebyggelse.
Bilparkering
Anvendelse | Generel parkeringsnorm | Parkeringsnorm for stationnærhedszonen | Bemærkninger |
Fritliggende enfamiliehuse | 2 p-pladser pr. bolig | 1 p-pladser pr. bolig | |
Række- og dobbelthuse, kæde-, klyngehuse o.l | 1,3 p-pladser pr. bolig | 0,7 p-plads/bolig Dog 1 p-plads/bolig når boligen er over 85 m² |
|
Etageboliger | 1 p-plads pr. bolig | 0,7 p-plads/bolig Dog 1 p-plads/bolig når boligen er over 85 m² |
|
Ungdomsboliger, kollegier, enkeltværelser | 1 p-plads pr. 4 boligenheder | ||
Boliger under 55m2 | 0,5 p-pladser pr bolig | Etageareal pr. lejlighed i BBR |
|
Plejehjem, ældreboliger m.v. | Såfremt indretning og benyttelse kan sidestilles med almindelige boliger, er det de almindelige krav til boliger, der er gældende. I andre tilfælde beregnes 1 p-plads for hver fjerde bolig samt de nødvendige pladser til personale og gæster. |
Ved beregning af det nødvendige antal parkeringspladser rundes op til nærmeste hele tal.
Stationsnærhedszone
Anvendelse | Parkeringsnorm |
Kontor-, fabriks- og værkstedsbygninger | For Svendborg By: 1 p-plads pr. 100 m² etageareal. For den øvrige del af kommunen: 1 p-plads pr. 75 m² etageareal |
Lagerbygninger | Vurderes i hvert enkelt tilfælde |
Hoteller og vandrehjem | For Svendborg By: 1 p-plads pr. 4 værelser. For den øvrige del af kommunen: 1 p-plads pr. 2 værelser |
Restauranter, caféer mm.* | 1 p-plads pr. 10 siddepladser |
Dagligvarebutikker | 1 p-plads pr. 40 m² etageareal |
Udvalgsvarebutikker | For Svendborg By: 1 p-plads pr. 75 m² etageareal. For den øvrige del af kommunen: 1 p-plads pr. 50 m² etageareal |
Klinikker og liberale erhverv mm. | For Svendborg Bye: 1 p-plads pr. 75 m² etageareal. For den øvrige del af kommunen: 1 p-plads pr. 50 m² etageareal |
Butikker der forhandler særlig pladskrævende varegrupper, jf. Planlovens definition |
Fastsættes efter kommunens vurdering i det enkelte tilfælde efter antal af brugere, kunder og gæster. |
Andre erhvervsejendomme | Fastsættes efter kommunens vurdering i det enkelte tilfælde på baggrund af antallet af ansatte |
Blandet bolig og erhverv | Fastsættes som summen af kravet til de enkelte funktioner. |
Ved beregning af det nødvendige antal parkeringspladser rundes op til nærmeste hele tal.
* Såfremt pågældende ejendom har udeservering vil det største antal siddepladser enten ude eller inde blive
lagt til grund for det stillede krav til P-pladser.
Anvendelse | Parkeringsnorm |
Teatre, biografer, kulturhus og lignende | 1 p-plads pr. 8 siddepladser |
Idrætshaller, sportsanlæg, spillehaller mm. |
Fastsættes efter kommunens vurdering i det enkelte tilfælde efter antal af brugere, kunder og gæster |
Forsamlingslokaler, mødelokaler, biblioteker mm. |
1 p-plads pr. 75 m² etageareal |
Sygehuse | 1 p-plads pr. 125 m² etageareal |
Skoler | For Svendborg By: 1 p-plads pr. 150 m² etageareal. For den øvrige del af kommunen: 1 p-plads pr. 100 m² etageareal |
Ungdoms- og videregående uddannelser | For Svendborg By: 1 p-plads pr. 75 m² etageareal. For den øvrige del af kommunen: 1 p-plads pr. 50 m² etageareal |
Daginstitutioner | For Svendborg By: 1 p-plads pr. 75 m² etageareal For den øvrige del af kommunen: 1 p-plads pr. 50 m² etageareal |
Ved beregning af det nødvendige antal parkeringspladser rundes op til nærmeste hele tal.
Dobbeltudnyttelse
Dobbeltudnyttelse betyder at flere anvendelser/funktioner deles om de samme parkeringspladser. Det kan være muligt at dele parkeringspladser hvis de enkelte anvendelser/funktioner har parkeringsbehov på forskellige tidspunkter af døgnet.
Dobbeltudnyttelse kan ikke anvendes i kombination med parkeringsfonden.
Der kan kun planlægges for dobbeltudnyttelse via en projektlokalplan f.eks. planlægning for idrætshal, teater, boliger med detailhandel og lignende inden for samme område, hvor omfang og placering skal fremgå.
Derudover skal parkeringsplads for dobbeltudnyttelse have en volumen på mindst 100 p-pladser.
Parkeringen skal anlægges og reguleres, så den er tilgængelig for alle de anvendelser/funktioner, som indgår i beregningen af dobbeltudnyttelse.
Den forventede efterspørgsel på parkering over døgnet opgøres og summeres for alle funktioner i hver tidsperiode.
Parkeringsbehovet i tidsperioden med den største samlede forventede efterspørgsel skal kunne dækkes med det udlagte p-plads antal.
Parkeringspladser til delebiler
1 parkeringsplads til delebiler, kan erstatte 4 p-pladser. P-pladser må kun konverteres til delebilspladser, inden for områder med mere end 20 fælles parkeringspladser og max. 20 % af parkeringspladserne må konverteres til delebilspladser.
Definitionen af delebiler følger kravet til delebiler i bekendtgørelse om parkering på offentlige veje og defineres som køretøjer, der
1) ikke er personligt ejet,
2) er erhvervsforsikret,
3) anvendes uden betalt chauffør,
4) er tilgængeligt for medlemmerne af en delebilsordning, der er åben for nye medlemmer, og
5) kan benyttes uden indgåelse af nyt aftaleforhold ved hver brug, jf. bekendtgørelsens § 9, stk. 2.
El-landestandere
Inden for lokalplaner hvor der etableres mere end 10 fælles parkeringspladser, skal der for hver 10. p-plads etableres min. én el-ladestander.
Afvigelser
Såfremt en type byggeri, der ikke er nævnt i kommuneplanen parkeringsnormer, ønskes opført, fastsætter kommunalbestyrelsen i hvert enkelt tilfælde kravet til antal parkeringspladser under hensyntagen til den konkrete anvendelse.
Kommunalbestyrelsen kan i lokalplaner efter en konkret vurdering godkende parkeringsarealer af mindre omfang end de i kommuneplanen parkeringsnormers fastslåede, f.eks. såfremt der anlægges bygninger med meget store arealer kontra få ansatte.
Kommunalbestyrelsen kan ligeledes i lokalplaner stille ændrede krav til parkeringsarealer på ejendomme, såfremt de pågældende ejendomme skifter anvendelse og herved kommer i en anden kategori med øgede/mindre krav til parkeringsanlægget.
I lokalplaner kan parkeringsmuligheder på private fællesveje i særlige tilfælde, eksempelvis i nye og større byudviklingsområder, indgå i parkeringsdækningen.
Erstatningsparkering
Parkering skal som udgangspunkt placeres på egen grund. I tilfælde hvor det ikke er muligt kan byrådet tillade erstatningsparkering f.eks. mod at der indbetales til kommunens parkeringsfond og indenfor bymidten vil der kunne
dispenseres mod at der etableres større samlede parkeringsløsninger. Erstatningsparkering er parkeringspladser som ikke etableres på egen grund.
Ved byggeri hvor der mindst skal etableres 10 parkeringspladser, skal mindst halvdelen placeres på egen grund. Bygges der til på en grund, så det samlede krav til antal parkeringspladser overstiger 10, gælder at mindst halvdelen af
parkeringspladserne skal placeres på egen grund.
Parkeringspladser som ikke etableres på egen grund skal etableres i en fornuftig afstand. En fornuftig afstand er som udgangspunkt maks. 400 meter fra grunden (målt i en direkte linje). Ved større afstande skal der foretages en konkret
vurdering.
De nærmere regler for parkeringsfonden findes her: Vedtægter for parkeringsfond.
Cykelparkering
I forbindelse med nybyggeri skal der som udgangspunkt etableres cykelparkering i tilknytning til bebyggelsen.
Hvis man ønsker at have styr på, hvor cyklerne parkeres, så er det nødvendigt at tænke det ind i den overordnede indretning af et område.
Erfaring viser, at hvis der etableres et logisk placeret og overdækket areal til cykelparkering, så er der et større incitament for brugeren til at stille sin cykel der.
Man kan altså med fordel indtænke overdækket cykelparkering i tilknytning til skoler og uddannelsesinstitutioner, større boligbebyggelser, virksomheder, idrætsfaciliteter, offentlig service mm.
Alle cykelparkeringspladser skal placeres på terræn eller hvor der kan sikres adgang med elevator eller ramper.
Antal, placering og udformning af cykelparkering fastsættes i forbindelse med lokalplanlægning eller byggesagsbehandling og vil tage udgangspunkt i nedenstående normer:
Anvendelse | Parkeringsnorm | Overdækning |
Række-, kæde-, klyngehuse o.l | 2 stativer*/100 m² etageareal | |
Etageboliger |
2 stativer*/100 m² etageareal Heraf skal der være 1 plads pr. 500 m² etageareal til specialcykler/ladcykler**. |
50% |
Ungdomsboliger, kollegier og enkeltværelser | 3 stativer*/100 m² etageareal | |
Dagligvarebutikker | 2 stativer*/100 m² etageareal | |
Udvalgsvarebutikker | 1 stativ*/100 m² etageareal | |
Kontor-, fabriks- og værkstedsbygninger | 1 stativ*/100 m² etageareal | |
Andre erhvervsejendomme | Fastsættes efter kommunens vurdering i det enkelte tilfælde på baggrund af antallet af ansatte |
|
Skoler, uddannelsesinstitutioner o.l. | 60 stativer*/100 elever | 50% |
Daginstitutioner | 3 stativer*/100 m² etageareal | 50% |
Teatre, biografer og lignende | 1 stativ*/4 siddepladser | |
Andre funktioner | Fastsættes efter kommunens vurdering i det enkelte tilfælde efter antal af brugere, kunder og gæster |
Ved beregning af det nødvendige antal parkeringspladser rundes op til nærmeste hele tal.
*Et stativ er lig med en plads til en cykel. Min 0,5 m i bredden.
** Plads til specialcykel/ladcykel skal min være 1 m i bredden.