Fælles biogasanlæg baseret primært på husdyrgødning kan bidrage til Svendborg Kommunes beslutning om at reducere CO2-udledningen gennem en omsætning af organiske restprodukter til energi.
Planlægning for fælles biogasanlæg tager primært afsæt i husdyrgødning, som primære kilde til organisk materiale, men skal også tage højde for modtagelse af restprodukter fra husholdninger, industrien og forskellige typer af virksomheder.
Da større fælles biogasanlæg kan have miljømæssige konsekvenser for omgivelserne i form af tung transport med biomasser, støj- og lugtgener og lignende er der udlagt særlige områder, hvor anlæggene kan placeres.
Det er kommunalbestyrelsens mål, at:
- udnytte husdyrgødning og anden biomasse i størst mulig omfang i fælles biogasanlæg og dermed bidrage til fossilfri energiforsyning.
- sikre at der findes egnede områder for etablering og udbygning af fælles biogasanlæg.
9.3.1 Arealer til biogasanlæg
- Arealer udpeget til lokalisering af fælles biogasanlæg fremgår af kortet.
- Arealer, som er udpeget til lokalisering af fælles biogasanlæg, skal i størst muligt omfang friholdes for andre aktiviteter, der direkte eller indirekte kan give begrænsninger for etablering af fælles biogasanlæg.
- Indenfor en konsekvenszone på 500 m omkring udlagte områder til fælles biogasanlæg i det åbne land, må der ikke planlægges for, eller etableres boliger og anden miljøfølsom arealanvendelse.
- Gårdbiogasanlæg, som alene modtager biomasse fra egen bedrift kan etableres uden for de viste udpegninger.
Kortet viser arealer til fælles biogasanlæg og tilknyttet konsekvenszone.
Det forudsættes, at ”større fælles biogasanlæg” for langt størstedelen vil være anlæg, der behandler 200 tons biomasse eller derover pr. døgn.
Svendborg Kommune ser også de fælles biogasanlæg som modtagere af andet organisk materiale, for eksempel restprodukter fra industrier og slæt fra græsarealer.
Biogasplanlægningen sker alene for sådanne fælles anlæg. De er markante tekniske anlæg, hvor til og fra der transporteres gylle og anden biomasse i tankbiler fra og til omliggende husdyrbrug. Planlægningen vedrører ikke gårdbiogasanlæg, der er mindre anlæg, placeret i tilknytning til ét husdyrbrug, hvor transport af gylle på offentlige veje ikke er nødvendig. Sådanne anlæg kan etableres uden offentlig planlægning, hvis de kan godkendes efter miljølovgivningen.
I kommuneplanen er udpeget områder til etablering af fælles biogasanlæg, og der er opstillet retningslinjer for, hvordan områderne i størst muligt omfang friholdes for aktiviteter og anlæg, som kan være begrænsende for et eventuelt kommende biogasanlæg. Der er altså tale om positive udpegninger.
Biogasplanlægningen er foretaget i sammenhæng med kommunens planlægning for større husdyrbrug. Læs mere under afsnittet Landbrug.
I forhold til fremtidig planlægning har kommunen vurderet, at der indenfor en konsekvenszone på 500 m fra fælles biogasanlæg ikke må planlægges for, eller etableres boliger og anden miljøfølsom arealanvendelse.
Der er tale om en positiv udpegning af egnede placeringer i kommuneplanen, hvori landbrugserhvervet på et tidligt tidspunkt kan orientere sig om mulighederne for en hensigtsmæssig placering.
Det primære hovedhensyn er beliggenheden af et anlæg i forhold til gylle/husdyrgrundlaget. Det kan være med til at fremtidssikre anlægget og kan minimere transportomkostningerne samt gener fra lastbilkørslen.
Indenfor en radius af 15 km fra de udpegede områder findes minimum 10.000 dyreenheder. Det nordligste af de udpegede områder ligger desuden indenfor et område, som er udpeget til placering af store husdyrbrug.
Biogasanlæg kan dog også modtage andre typer af organisk affald, fx kildesorteret dagrenovationsaffald (KOD), som indsamles landet over fra husholdninger, restaurationer mv. Det sydligste af de udpegede områder ligger tæt på Svendborg Affald og Svendborg Fjernvarme, hvor der er potentiale for synergi.
Udover nærhed til biomasse kommer en række øvrige hensyn, som der er taget højde for i planlægningen:
- Natur- og landskabsfredninger samt beskyttet natur og værdifulde landskaber
- Kulturmiljøer og fredede fortidsminder
- Vej- og tilkørselsforhold
- Nabohensyn
- Nærhed til gasnet
- Beskyttelse af grundvandet og især i Områder med Særlige Drikkevandsinteresser (OSD) og indvindingsoplande.
Grundvandsbeskyttelse
Et biogasanlæg vurderes som udgangspunkt ikke at være en virksomhed, der er særligt grundvandstruende, men før Bek. nr. 1697 af 21/12/2016* var biogasanlæg på listen over anlæg, der ved placering i OSD og indvindingsoplande, krævede vægtige planlægningsmæssige argumenter, og redegørelse for, at det ikke indebærer en væsentlig risiko for forurening af grundvandet. Derfor er der udarbejdet en vurdering af, at etablering af fælles biogasanlæg indenfor de udpegede områder ikke vil være i strid med grundvandsinteresserne.
Transport
Der vil blive tale om mange og tunge lastbiltransporter pr. dag til og fra et biogasanlæg, hvorfor det søges placeret nær veje, som i forvejen kan tåle tung trafik (stort akseltryk) og hvor det vurderes, at der kan skabes trafiksikkerhedsmæssige gode ind- og udkørselsforhold. Endvidere forsøger man at undgå placeringer, hvor gennemkørsel af en større bymæssig bebyggelse (landsby) er nødvendig.
De udpegede områder ligger i tilknytning til motorvej samt hovedvej, hvilket sikrer, at transporten kan foregå ad de bedst egnede veje. Der vil blive tale om under 1 kilometers kørsel ad mindre lokalveje. Samtidig ligger det ene af områderne indenfor det område, som kommunen har udpeget til placering af store husdyrbrug og husdyrtætheden er i forvejen forholdsvis stor i den del af kommunen. Det vil sige, at transportafstanden med gylle til og fra anlægget må forventes at være kortere end for andre dele af kommunen.
Kommunen har haft fokus på de trafikale forhold i forbindelse med udpegningerne og forventer ikke, at etablering af et biogasanlæg indenfor de viste udpegninger vil kræve om- eller udbygning af det eksisterende offentlige vejnet.
Nabohensyn
Der findes ingen afstandskrav til boliger og bebyggelser for biogasanlæg. I Håndbog om Miljø og Planlægning (2004) anbefaler Miljøministeriet at holde en minimumsafstand på 500 meter til nærmeste bebyggelse (landsby eller større samling af boliger). Det sker for at reducere gener fra den forøgede lastbilkørsel og for at mindske risikoen for lugtgener for så mange som muligt. Biogasrejseholdet anbefaler der ud over en minimumsafstand på 300 meter til nærmeste enkelt bolig. Begge kriterier er inkluderet i kommunens udpegning af mulige placeringer.
Nærhed til naturgasnettet
En placering i nærheden af eksisterende naturgasledninger kan sikre afsætningsmulighederne for biogassen. Det kan derfor være en vigtig faktor for at sikre økonomien i et fælles biogasanlæg. De viste placeringer ligger alle i umiddelbar nærhed af det overordnede naturgasnet. Se kortet nedenfor.
Ved etablering af biogasanlæg inden for de udpegede biogasområder, skal det kunne dokumenteres, at anlægget kan overholde gældende lovgivning og retningslinjer for f.eks. støj.
Ligeledes skal visualisering benyttes til at dokumentere, at anlægget kan indpasses uden at tilsidesætte landskabs- og naturinteresserne. Visualiseringer skal udformes, så de giver et tilstrækkeligt grundlag til at kunne vurdere projektets påvirkning i forhold til arealinteresser (beboelse, naturområder, landskaber, kulturmiljøer m.v.) og infrastruktur (veje, højspændingsanlæg, bygningsanlæg).
Lokalplan og miljøvurderingspligt
Et nyt større fælles biogasanlæg vil udløse lokalplanpligt, hvor der vil være en særskilt offentlighedsfase med høring af berørte parter.
Da udpegningen til fælles biogasanlæg ikke er omfattet af en ramme for lokalplanlægning, vil der også skulle udarbejdes et kommuneplantillæg.
Planlægningen vil blive miljøvurderet i henhold til miljøvurderingsloven. Heri vil det blive vurderet, om det ansøgte anlæg kan etableres uden væsentlig risiko for naboer, landskab, natur og miljø. Desuden skal der laves en miljøgodkendelse af det konkrete anlæg førend det kan opføres.
På tidspunktet for vedtagelsen af denne kommuneplan findes der ingen fælles biogasanlæg i Svendborg Kommune, men der er etableret et stort gårdbiogasanlæg på Kragekærvej på Tåsinge, som også er udpeget som risikovirksomhed.
Gårdejeren har ønske om at udvide gårdbiogasanlægget til et fælles biogasanlæg med modtagelse af biomasse fra eksterne leverandører. Da biogasanlægget ikke ligger indenfor udpegning til fælles biogasanlæg kræver en eventuel udvidelse et tillæg til kommuneplanen.
Derudover er der på Egebjerg Syd renseanlæg et mindre biogasanlæg til slam.
En virksomhed kaldes en risikovirksomhed, hvis den opbevarer farlige stoffer i mængder over en vis grænse. Biogasanlæg kan afhængig af anlæggets konkrete størrelse og produktionsform blive kategoriseret som risikovirksomhed.
Retningslinjer for risikovirksomheder er beskrevet under afsnittet Virksomheder med særlige beliggenhedskrav og risikovirksomheder.