Kommuneplanens hovedstruktur
Lokalplanen er i overensstemmelse med Kommuneplan 2021-2033s hovedstruktur.
Erhverv og Turisme
Nord for lokalplanområdet er placeret et erhvervsområde med virksomheder, der afkaster et konsekvensområde til produktionserhverv. Konsekvensområdet strækker sig godt 70 meter ind i lokalplanområdet. I dette område må der ikke planlægges for miljøfølsom anvendelse såsom boliger.
Der er registreret seks produktionserhverv indenfor en radius af 500 meter fra lokalplanområdet. Nærmeste produktionsvirksomheder er følgende:
- Nordex Blade Technology Centre ApS, Gemalvej 15A, 5771 Stenstrup
- Dencam Composite A/S, Gemalvej 15A, 5771 Stenstrup
- Fyns Coating ApS
- Munck Asfalt A/S, Smedegårdsvej 200, 5771 Stenstrup
- Sydfyns Lak, Assensvej 22, 5771 Stenstrup
- Kirkeby Auto Værksted, Assensvej 42, 5771
Nærmeste nabo til virksomhederne er eksisterende boliger. Området langs Assensvej er lokalplanlagt som blandet bolig og erhvervsområde, og lokalplanen definerer anvendelsen med mulighed for at indrette liberale erhverv, mindre erhvervsvirksomheder samt institutioner, hvis virksomheden ikke medfører væsentlig ulempe for de omboende i form af støj, luftforurening eller lugt. Der er givet miljøgodkendelse på baggrund af disse forhold og de boliger, lokalplanen giver mulighed for, vurderes derfor ikke at begrænse eksisterende virksomheders drift eller produktion yderligere. Se desuden under afsnit om støj.
Kulturmiljø
Lokalplanområdet afgrænses mod øst af et beskyttet dige, der er bevokset med levende hegn. Beskyttelsen af diget jf. Museumslovens § 29a gælder, når diget ligger på grænsen mellem byzone og landzone.
Tilstandsændringer, herunder gennemkørsler, kræver dispensation. Mindre rørunderføringer kræver ikke dispensation, hvis diget retableres umiddelbart efter. Diger på arealer, der overgår til byzone, indgår under Museumsloven, §29a, lov nr. 473 af 7. juni 2001 med senere ændringer, senest Ændringslov nr. 454 af 9. juni 2004. Der er ikke yderligere kulturarvsarealer indenfor lokalplanområdet. Der er foretaget arkæologiske forundersøgelser og i den forbindelser er der ikke fundet fortidsminder. Derfor er jorden frigivet af Svendborg Museum.
Mobilitet
Umiddelbart øst for Kirkeby ligger Svendborg-motorvejen, der sammen med de to stationer på Svendborgbanen i Stenstrup mod vest, skaber god tilgængelighed til og fra området til resten af Fyn. Den lokale busrute på Assensvej umiddelbart syd for lokalplanområdet forbinder Kirkeby med Stenstrup og lokalområdets opland.
Jordbrug
Lokalplanområdet er ikke udpeget som særligt værdifuldt landbrugsområde. Der er uønsket skovrejsning umiddelbart nord for lokalplanområdet i forbindelse med det udpegede råstofområde.
Geologi og grundvand
Lokalplanområdet ligger indenfor område med særlige drikkevandsinteresser (OSD), og den nordvestlige del af lokalplanområdet ligger indenfor indvindingsoplandet til Ollerup Vandværk. Der er godt 4 km til den nærmeste af Ollerup Vandværks boringer, og lokalplanområdet ligger omkring 4 km fra BNBO’erne til Ollerup Vandværks boringer.
Lokalplanområdet ligger marginalt indenfor et område, der er udlagt som nitratfølsomt indvindingsopland, NFI og det vurderes, at der er en mindre grundvandsdannelse indenfor det den nordvestligste del af lokalplanområdet. Ifølge statens kortlægningen er det grundvand, som dannes i området, er 25 til 75 år om at nå frem til vandværkets boringer.
Der er enkelte private brønde eller boringer med indvinding nedstrøms lokalplanområdet. Den nærmest ligger 1,6 km mod sydvest.
Grundvandskortlægningen viser, at der under en væsentlige del af lokalplanområdet er lerlag på mellem 15 og 20 m over det dybereliggende grundvand.
Lokalplanen gør det muligt, at der etableres boliger inkl. let kontor- og serviceerhverv i området.
Dette er anvendelser, som ikke anses for aktiviteter, der vil medføre en væsentlig risiko for grundvandet. Seneste restriktioner i anvendelse af pesticider til private samt forbuddet mod anvendelse af ikke let nedbrydelige stoffer til bekæmpelse af pesticider på befæstede arealer støtter op om vurderingen af, at lokalplanen ikke vurderes at være i modstrid med drikkevandsinteresserne i området.
Klimatilpasning
Det er et mål i Kommuneplan 2021-2033 at reducere de negative konsekvenser af de globale klimaforandringer. Der er derfor krav om etablering af afværgeforanstaltninger, når der planlægges for nye boligområder. For at undgå oversvømmelse af kloaksystemer skal boligkvarteret så vidt muligt håndtere overfladevand indenfor lokalplanområdet med et fællesprivate overfladevandssystem til afstrømning og forsinkelse.
Området vil udelukkende blive spildevandskloakeret, mens opsamling af overfladevand fra forsinkelsesbassiner skal udføres med overløb i tilfælde af skybrud, hvor bassiner ikke længere kan rumme og tilbageholde vandmængderne. En synliggørelse af håndtering af overfladevand vil ikke kun bidrage til en større forståelse af de udfordringer, der er i fremtidens klimatilpasning, men også bidrage med herlighedsværdier i form af natur og biodiversitet. Bassiner og grøfter til overfladevand skal derfor være åbne og udformes, så de indgår i området som naturlige elementer, med flade brinker og en organisk udformning.
Kommuneplanens generelle rammer for lokalplanlægning
Lokalplanen er ikke i overensstemmelse med kommuneplanens rammer for lokalplanlægning, da den giver mulighed for udstykning af grunde til fritliggende boliger på ned til min. 400 m2 for en del af lokalplanområdet (delområde A). Svendborg Kommune vurderer, at der i Kirkeby kan gives mulighed for at fortætte og arbejde med socialt bæredygtig byvækst omkring fælles grønne forløb. Der gives derfor mulighed for små grundstørrelser der minder om tæt-lav boligbebyggelse.
Det vurderes at en samlet udvikling af området til tæt-lav bebyggelse kan risikere ikke at kunne realiseres indenfor en rimelig periode. Der gives derfor mulighed for at private, via små grunde, kan udvikle området med tæt bebyggelse over en længere periode. Svendborg Kommune ønsker at gøre det muligt for fx bofællesskaber at etablere sig i området. De små grunde kan være med til at muliggøre dette.
Kommuneplantillæg
Parallelt med lokalplanen er der udarbejdet et kommuneplantillæg som udlægger en ny ramme for området.
Rammen har til formål at udlægge området med følgende bestemmelser:
Plannavn - Boligområde Gemalvej
Plannr - 09.03.B.056
Anvendelse generelt - Boligområde
Plandistrikt - Stenstrup-Kirkeby
Fremtidig zonestatus - Byzone
Udstykningsforbud - Udstykning er tilladt inden for rammeområdet
Max. antal etager - 2,5
Max. bygningshøjde 8,5 meter
Specifik anvendelse - Åben-lav boligbebyggelse og tæt-lav boligbebyggelse
Særlige bestemmelser - Areal mod nordvest skal friholdes for bolig for den del, som er omfattet af konsekvensområdet for produktionserhverv. Grunde til åben-lav boligbebyggelse må have en grundstørrelse på minimum 400 m2.
En mindre del af lokalplanområdets stier i delområde D er om omfattet af henholdsvis:
- kommuneplanramme '09.03.B. 426 -Boligområde Haugstedvænget mod vest og
- kommuneplanramme '09.03.C1.797 -Blandet bolig- og erhvervsområde Assensvej/Kirkebakken' mod syd.
Gældende lokalplaner
Lokalplanområdet er for en mindre del omfattet af gældende lokalplaner:
Lokalplan 1.15 - Område til boliger, butikker og offentlige formål i Kirkeby.
Lokalplan 21.02/06/07 - Blandet bolig- og erhverv- og centerformål.
Ophævelse af lokalplan
Med Kommunalbestyrelsens vedtagelse af lokalplan 674 ophæves lokalplan 1.15 og 21.02/06/07 for den del af lokalplanområdet, der omfattes af lokalplan 674.
Servitutter
Ejere og bygherrer er selv ansvarlige for at sikre sig overblik over tinglyste servitutter, der har betydning for bygge- og anlægsarbejder. Man skal være opmærksom på, at ikke alle rør, kabler og ledninger er tinglyst. Derfor bør relevante forsyningsselskaber høres inden jordarbejder påbegyndes.
Ved udarbejdelsen af lokalplanen er der registreret følgende servitutter, som kan have betydning for bygge- og anlægsarbejde inden for lokalplanområdet. Svendborg Kommune påtager sig ikke ansvar for eventuelle fejl og mangler.
- Deklaration om byggeretligt skel – 2½ meter ved bygning 2 på matr.nr.: 12u, Kirkeby By, Kirkeby
- Deklaration vedrørende El-forsyningsanlæg – jordkabler fra transformerstation til offentlig vej på matr.nr.: 7000p, Kirkeby By, Kirkeby.
- Overenskomst om ler-gravning på matr.nr.: 12a, Kirkeby By, Kirkeby
Aflysning af servitutter
Der er i forbindelse med udarbejdelsen af lokalplanen gennemført en servitutundersøgelse for de inden for lokalplanområdet belyste servitutter. Der er ikke fundet servitutter, der er vurderet uforenelig med denne lokalplan.
CittaSlow
Svendborg Kommune opnåede i 2008, som den første danske kommune, medlemskab af den internationale Cittaslowbevægelse.
Ved at være en del af Cittaslow, har Svendborg Kommune forpligtet sig på, at planlægge og udvikle kommunen med udsyn, kvalitet og omtanke.
Vi skal bruge de moderne og teknologiske løsninger på en kreativ måde, med afsæt i de lokale særpræg, traditioner og historien.
Svendborgs lokale særpræg, traditioner og historie er forankret i naturen, landskaberne, det maritime, det kulinariske, de velbevarede historiske bygninger, de snoede gader og de levende landsbyer, et aktiv foreningsliv, en stærk høj- og friskole tradition, masser af kulturtilbud, levende havnemiljøer, smukke landskaber - og uanset hvor du er, så er det hele tæt på.
Lokalplanen søger konkret at understøtte Svendborg Kommunes medlemskab af Cittaslow-bevægelsen ved at understøtte Kirkeby, som en levende landsby og skabe en grøn bydel med landsbykarakter bl.a. ved at have fokus på at:
- Udvikle boligområdet i pagt med lokale landskaber og naturen
- Planlægge for et hensigtsmæssigt arealforbrug
- Udvikle boligområdet i respekt for lokal bygningskultur, tradition og skala
- Sætte fælles rammer for områdets udtryk, materialer og farvesætning
- Regulere støj, lys og skiltning i det offentlige rum
- Planlægge for et sikkert trafikmiljø
- Motivere til kildesortering ved placering af miljøstationer
Bosætningsstrategi 2020
I lokalområdet er der en del enlige eller par som er midaldrende og stadig bor i den (store) bolig, hvor deres børn er opvokset, men er flyttet fra. Mange søger derfor en mindre bolig, der kræver mindre vedligehold. Ofte i det lokalområde, hvor man har boet i mange år og har gode naboer og fællesskaber. Med en flytning fra deres parcelhus kan disse starte en potentiel flyttekæde. Ved at flytte til en mindre bolig, eventuelt i et bofællesskab, bliver deres tidligere bolig ledig. De store boliger i børnevenlige områder frigives og kan udgøre drømmeboligen for nye børnefamilier – fx nogen der vender tilbage til egnen efter et uddannelsesforløb et andet sted. Lokalplanområdet giver mulighed for at bygge nye boligtyper i form af mindre række-, kæde- og klyngehuse samt udstykke små grunde, der samtidig kan udvikles til nye boformer som bofællesskaber. Planlægningen har på den måde fokus på at imødekomme bosætningsstrategien og sikre at Svendborg Kommune vil kunne tilbyde mindre boliger i lokalområdet.
Bæredygtighedsstrategi 2020
Indenfor lokalplanområdet søger planlægningen først og fremmest at leve op til FN verdensmål 11: Bæredygtige byer og lokalsamfund. I lokalplanen er der bl.a. bestemmelser, der:
- Giver mulighed for en varierende boligbebyggelse i lokalområdet, som et passende, varieret og fleksibelt udbud af boliger til borgere i alle aldre.
- Giver mulighed for at fortætte og dermed begrænse arealforbrug til byvækst
- Er med til at styrke lokalområdets attraktion, både for nuværende og kommende beboere.
- Giver mulighed for et boligudbud med etablering af bofællesskaber
- Giver mulighed for sunde, naturlige rammer, som man kan være aktiv i og nyde alene eller i fællesskab med andre.
- Håndtering af overfladevand der er med til at løfte områdets naturværdi
Natur- og friluftsliv strategi 2019-2030
Planlægningen støtter op om kommunens strategi for natur- og friluftsliv lokalt ved at give mulighed for gode rekreative arealer til fælles aktiviteter og ophold. Det er planlægningens hensigt at sikre de nære arealer for fællesskab, ophold, gode forbindelser, stier og bevægelseslinjer.
Svendborg Kommune må ikke vedtage planer, der kan skade arter eller naturtyper, der er på udpegningsgrundlaget for Nature 2000-områder, eller yngle- og rasteområder for arter på EU’s habitatdirektivs bilag IV. Alle planer og projekter skal derfor vurderes i forhold til, om de kan skade Natura 2000-områder eller strengt beskyttede arter på direktivets bilag IV.
Natura 2000
Nærmeste Natura 2000 område er Habitat nr. 241 Rødme Svinehaver. Lokalplanområdet ligger 2 km herfra og Svendborg Kommune vurderer, at planen i sig selv eller i sammenhæng med andre planer ikke vil påvirke Natura 2000-områder.
Habitatbekendtgørelsen §6
I habitatsbekendtgørelsen er opført dyre- og plantearter, hvor Danmark har særligt ansvar for at kræve streng beskyttelse - de såkaldte bilag IV-arter. Alle danske arter af flagermus, springfrø, stor vandsalamander og markfirben er opført på Habitatdirektivets Bilag IV. Der skal træffe foranstaltninger, der sikrer de nævnte arters naturlige udbredelsesområde.
Svendborg Kommune har ikke registreret bilag IV-arter i området. På grund af arealets hidtidige anvendelse som jordbrugsarealer er det Svendborg Kommunes vurdering, at området ikke er levested for bilag IV-arter. Det er derfor vurderet, at planlægningen ikke vil skade yngle- og/eller rastesteder for Bilag IV-arter.
Jordforureningsloven og Lov om forurenet jord
Der er ikke kortlagt forurening efter Jordforureningsloven inden for lokalplanområdet. Lokalplanområdet er ikke omfattet af anmelde- og analysepligt for bortskaffelse jord. Ejeren eller brugeren skal sikre sig, at de øverste 50 cm jord af det ubebyggede areal ikke er forurenet eller, at der er etableret varig belægning på arealet jf. Lov om forurenet jord.
Ejeren eller brugeren skal ud fra de oplysninger, de kender, selv tage stilling til, om kravet er opfyldt eller om der skal foretages nærmere undersøgelser. Hvis der under et bygge- og anlægsarbejde opstår mistanke ved syn eller lugt om jordforurening, skal arbejdet standses og Svendborg Kommune kontaktes.
Sten- og jorddiger
Området afgrænses mod øst af et beskyttet dige i skel. Planlægningen sikrer beskyttelse af diget i skel mod øst inkl. digefod med en byggelinje mod delområde C.
Lokalplanområdet er udlagt som boligområde, hvilket er støjfølsom arealanvendelse. Støj i og uden for lokalplanområdet reguleres af miljølovgivningen. Miljøstyrelsen har fastlagt vejledende grænseværdier for støj og vibrationer fra virksomheder/veje/jernbaner. Grænseværdierne bruges til planlægning for udlæg af byarealer, men lægges også til grund for miljømyndighedernes vurdering af støjgener.
Syd for lokalplanområdet ligger der to virksomheder langs Assensvej. Disse er placeret i et blandet bolig- og erhvervsområde, og de er ikke uforenelige med planlægning af nye boliger. Dog indrettes lokalplanområdet med et grønt forløb, langs den eksisterende cykelsti mod syd, med en øget afstand til bebyggelsen langs Assensvej. Det grønne forløb er indrette med plads til forsinkelsesbassiner mv. og giver via ekstra afstand mulighed for at sikre boliger mod støj jf. Miljøstyrelsens grænseværdier for boliger. Der er derudover mulighed for at opsætte støjhegn i skel mod lokalplanens yderste grønne forløb jf. bilag 4, hvilket giver mulighed for yderligere støjdæmpning.
Endelig skal evt. varmepumper placeres mod fælles vej og ikke mod skelnaboer for at undgå støjpåvirkning af naboejendomme og på opholdsarealer. Det skal understreges at varmepumper desuden altid skal kunne overholde gældende miljølovgivning alle steder udenfor skel og at en placering mod vejskel ikke lemper disse krav.
Se Miljøstyrelsens støjvejledning for yderligere information.
Vandforsyning og renovation
Lokalplanområdet ligger i et område, hvor vandforsyning og renovation varetages af Vand og Affald, Ryttermarken 21, 5700 Svendborg. Der henvises til Svendborg Kommunes vandforsynings- og affaldsplan, regulativer og vedtægter.
Elforsyning
Elforsyningen varetages af Flow Elnet A/S. Etablering af el-anlæg (transformerstationer, kabelskabe og kabelanlæg) samt anvisning af tilslutningssteder i det kollektive elforsyningsnet varetages af Flow Elnet A/S. Det må forventes, at nødvendigt areal til etablering af el-anlæg skal stilles til rådighed og afklares med Flow Elnet A/S. Planlægningen giver mulighed herfor i delområde C. Der henvises til det liberale el-marked for så vidt angår leverandørvalg.
Varmeforsyning
Lokalplanområdet ligger udenfor kollektiv varmeforsyning i gældende varmeplan. Der arbejdes på, at der godkendes en plan for kollektiv varmeforsyning indenfor en kort årrække efter lokalplanens vedtagelse. Der er ikke tilslutningspligt, men Svendborg Kommune anbefaler, at ny bebyggelse tilkobles den kollektive varmeforsyning, hvor det er muligt og at klargøre infrastruktur hertil i forbindelse med byggemodning. Lokalplanen giver mulighed for mindre, fælles, vedvarende energianlæg som varmepumpe- eller jordvarmeanlæg.
Spildevandsplan
Lokalplanen er underlagt retningslinjerne i Kommuneplan 2021-2033 og Spildevandsplan 2020-2031. Det skal ske for at afværge problemer i områder med risiko for oversvømmelser ved store regnhændelser. Klimatilpasning handler i høj grad om at undgå, at kloakkerne bliver overbelastede ved at håndtere overfladevand lokalt. I stedet for at lave dyre og ufleksible udvidelser af kloaksystemet er princippet at forsinke, fordampe, nedsive eller genanvende regnvandet der, hvor det falder.
Der udarbejdes og vedtages sideløbende med planlægningen et spildevandstillæg for området inden vedtagelsen af nærværende lokalplan. Ifølge spildevandstillægget skal lokalplanområdet spildevandskloakeres, og regnvand skal håndteres indenfor lokalplanområdet ved hjælp af LAR-løsninger (Lokal Afledning af Regnvand).
Der planlægges derfor for opsamling af overfladevand i fælles forsinkelsesbassiner indenfor lokalplanområdet. I fald der er brug for et overløb herfra, skal der etableres føring til en egnet recipient i lokalområdet som Hørup Å.
To steder indenfor lokalplanområdet afsættes der arealer til forsinkelsesbassiner. Via åbne render fra områdets boliggrunde og vejarealer kan overfladevand løbe henholdsvis mod øst og vest og opsamles i disse bassiner.
Der kan uanset lokalplanens bestemmelser ikke ske tilslutning af overløb fra forsinkelsesbassiner til vandløb m.v., før Svendborg Kommune har meddelt tilladelse hertil, jf. vandløbsloven.
Eventuelle eksisterende dræn og rørledninger i lokalplanafgrænsningens skel skal i forbindelse med bygge- og anlægsarbejde reetableres således, at eksisterende afvanding på markarealer udenfor lokalplanområdet sikres jf. vandløbsloven.
For at sikre mulighed for nedsivning af regnvand stiller lokalplanen krav om, at befæstelsesgraden maksimalt må være 50 % for den enkelte ejendom inkl. bebyggelsens areal.
Ekspropriation er tvungen afståelse af ejendom og kan efter Grundlovens § 73 kun ske ifølge lov, hvor almenvellet kræver det og mod fuldstændig erstatning.
Kommunalbestyrelsen kan ekspropriere private ejendomme eller private rettigheder over ejendomme, når ekspropriationen vil være nødvendig for at sikre virkeliggørelsen af lokalplanen og for varetagelsen af almene samfundsinteresser, jf. planlovens § 47 stk. 1. Kommunalbestyrelsens adgang til at foretage ekspropriation efter planlovens § 47 stk. 1 bortfalder, hvis beslutning om ekspropriation ikke er truffet inden 5 år efter lokalplanen er offentliggjort.
Ekspropriation efter planloven kan ske under opfyldelse af en række betingelser. Heraf fremhæves:
- Der skal foreligge en vedtaget og offentligt bekendtgjort lokalplan på det tidspunkt, hvor der træffes beslutning om ekspropriation.
- Lokalplanen skal indeholde præcise og detaljerede bestemmelser om det projekt, der ønskes gennemført.
- Ekspropriation kan kun ske inden for det område, som omfattes af lokalplanen.
- Nødvendige tilladelser og dispensationer til realisering af ekspropriationsformålet skal være meddelt på ekspropriationstidspunktet.
- Ekspropriation i planloven kan ske til offentlige formål. Ekspropriation til fordel for en privat aktør er heller ikke udelukket, hvis ekspropriationen i øvrigt tjener almene samfundsinteresser. Der gælder dog et skærpet nødvendighedskrav, hvis ekspropriation skal ske til fordel for private.
- Ekspropriationens formål må ikke kunne opnås med mindre indgribende midler, som for eksempel ved en frivillig aftale med den berørte lodsejer.
- Ekspropriationen må ikke omfatte et større areal end nødvendigt. Hvis lodsejeren eller nogen, ejeren har indgået aftale med, selv vil og kan forestå virkeliggørelsen, kan der heller ikke eksproprieres. Det er desuden en betingelse, at der skal være et aktuelt behov for virkeliggørelse af de foranstaltninger, som lokalplanen giver de planmæssige rammer for.
- Ekspropriation skal være nødvendig og tidsmæssig aktuel for realisering af ekspropriationsformålet, ligesom indgrebet og betydningen heraf for den ejer af ejendom, som vil skulle eksproprieres, skal stå i et rimeligt forhold til de almene samfundsinteresser, som forfølges med ekspropriationen. Kravet om rimelighed og forholdsmæssighed må vurderes konkret med hensyn til indgrebets karakter og betydning for de involverede.
Man kan få yderligere information om ekspropriation efter planloven på Erhvervsstyrelsens hjemmeside: www.erst.dk.
Kommunalbestyrelsen kan efter planlovens § 19 dispensere fra lokalplanens bestemmelser, hvis dispensationen ikke er i strid med principperne i lokalplanen. Vidtgående afvigelser fra lokalplanen kan kun gennemføres ved udarbejdelse og vedtagelse af en ny lokalplan. En dispensation forudsætter forudgående orientering efter planlovens § 20, stk. 1, medmindre den efter kommunalbestyrelsens skøn er af underordnet betydning, jf. § 20, stk. 2.
Lokalplanen fritager ikke kommende bygherrer fra at søge og indhente øvrige fornødne tilladelser, eksempelvis byggetilladelse.
Museumsloven
Det kan ikke udelukkes, at der i området er jordfaste fortidsminder eller kulturhistoriske anlæg, der er omfattet af Museumsloven. I det omfang et fortidsminde berøres af et anlægsarbejde, kan Slots- og Kulturstyrelsen kræve anlægsarbejdet standset, indtil en arkæologisk undersøgelse er gennemført.
For at undgå en sådan situation, er der foretaget en forundersøgelse på arealet, forud for anlægsarbejder, som ikke har vist tegn på fortidsminder indenfor lokalplanområdet. Forundersøgelsen vurderer udstrækning og bevaringsgrad af eventuelle jordfaste fortidsminder. Hvis der i forbindelse med bygge- eller anlægsarbejde alligevel stødes på fortidsminder, skal Svendborg Museer underrettes, jf. museumsloven. Bygherren afholder udgiften til undersøgelser og eventuel udgravning.
Vandløbsloven
Der må ikke foretages terrænreguleringer, som kan skabe afvandingsmæssige problemer for naboer såvel indenfor som udenfor udstykningen jf. Vandløbslovens § 6.
Der kan uanset lokalplanens bestemmelser ikke ske tilslutning af overløb fra forsinkelsesbassiner til vandløb som Hørup Å m.v. før Svendborg Kommune har meddelt tilladelse hertil, jf. vandløbsloven.
Landbrugsloven
Der er landbrugspligt på følgende ejendom: matr.nr. 12a, Kirkeby By, Kirkeby. Idet en del af ejendommens arealer udstykkes og overgår til boliganvendelse indenfor lokalplanens afgrænsning, skal landbrugspligten ophæves på de arealer, der ikke anvendes til landbrug, ved en særskilt ansøgning til Landbrugsstyrelsen, jf. Lov om landbrugsejendomme.
Husdyrbrug
Der ligger en række større husdyrbrug øst og nordøst for det kommende planområde, hvor lokalplanområdet bliver den tætteste byzone. Det drejer sig om husdyrbrug på adresserne Pavegyden 1a, Assensvej 9A samt Hovedvejen 9, 5700 Svendborg. De ligger i en afstand mellem 860 m og 1,9 km til lokalplanområdet. Ejendommenes lugtkonsekvenszone og geneafstand til byzone er ikke overskredet med den nuværende husdyrproduktion if. gældende Husdyrbruglov. Etablering af planområdet vil dermed ikke være i konflikt i med Planlovens § 15a eller § 15b for så vidt angår husdyrbrug.
Vejloven
Gennemførelse af vejprojekter sker som udgangspunkt efter reglerne i vejlovgivningen.
Områdets private fællesvej udlægges efter lokalplanens vedtagelse af vejmyndigheden efter § 27 i privatvejsloven. Anlæg af vejen forudsætter, at vejmyndigheden har godkendt et detailprojekt for vejanlægget med en redegørelse for vejens længde og tværprofil, befæstelse og afvanding mv.
Lokalplanen indeholder oplysninger om vejens beliggenhed og bredde samt hvilke ejendomme der skal bruge vejen som adgangsvej. Der kan uanset lokalplanens bestemmelser ikke uden samtykke fra politiet gives tilladelse til udførelse af vejanlæg m.m., der kan have væsentlig betydning for færdslens sikkerhed og afvikling, jf. færdselsloven.
Råstofområde
Et mindre areal indenfor lokalplanområdet er udpeget råstofgraveområde. Da overlappet mellem lokalplanen og det udpegede graveområde, for rødbrændende ler på matrikel 12a, er placeret i udkanten af graveområdet og kun udgør et begrænset areal på omkring 2000 m2, er det Region Syddanmarks vurdering at lokalplanen ikke er i strid med råstofplanen.
Erhvervsmæssig råstofindvinding kræver altid en tilladelse, og i tilladelsen stilles en række vilkår på baggrund af de konkrete, lokale forhold. Det er lodsejer der ejer råstofferne, og det er derfor også lodsejer der bestemmer, om der skal ansøges om tilladelse til at indvinde råstofferne.
Hvis områdets rødbrændende ler ikke allerede er indvundet før en handel af lokalplanområdets areal, skal der tages kontakt til et teglværk for afklaring af, om det tilovers blivende rødbrændende ler i forbindelse med byggemodning, kan nyttiggøres. Reglerne er i dette tilfælde, at der ikke må afgraves mere rødbrændende ler end byggemodningen kræver. Det skal afrapporteres til Region Syddanmark, både hvis leret nyttiggøres, og hvis det ikke vil blive anvendt til teglproduktion.
Generelt for lokalområdet gælder at man skal være opmærksomme på, at lokalplanområdet kommer til at ligge tæt på et graveområde, hvorfor det må forventes at der på et tidspunkt vil komme graveaktiviteter i forbindelse hermed.
Miljøvurdering af projekt
Ifølge "Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter" skal der gennemføres en miljøvurdering, hvis en lokalplan antages at få en væsentlig indvirkning på miljøet. Svendborg Kommune har på baggrund af en screening vurderet, at planen ikke kræver udarbejdelse af en miljøvurdering. Konkrete projekter kan kræve en selvstændig screening i forhold til Miljøvurderingsloven inden der søges om byggetilladelse, selvom lokalplanen er screenet efter Miljøvurderingsloven.