Kommuneplanens hovedstruktur
Lokalplanen skal udarbejdes i overensstemmelse med kommuneplanens hovedstruktur. Nedenstående overskrifter er et udsnit af kommuneplantemaer, som er relevante for nærværende lokalplan.
Byudvikling og bosætning
Erhverv og Turisme
Produktionsvirksomheder
Der forefindes ikke produktionsvirksomheder i nærheden af lokalplanområdet, som vurderes at få skærpede miljøkrav som følge af den ændrede anvendelse af området fra offentlige formål i form af institutioner og offentlig administration til fremtidig anvendelse til boligformål i form af etageboliger. Området ligger i dag omgivet af boliger til flere sider.
Kulturarv
Bevaringsværdige bygninger


Bevaringsværdig beplantning
Kulturmiljø
Lokalplanområdet indgår ikke i et udpeget kulturmiljø, jævnfør kommenplan 2021-2033.
Mobilitet
Stireservationer
Kommuneplanen udlægger en stireservation gennem området langs lokalplanområdets sydlige afgrænsning. Stireservation skal forbinde Tvedvej med den sydvestlige offentlige sti gennem Caroline Amalielundskoven.
Stireservation udlagt mellem Tvedvej og offentlig sti ved Caroline Amalielundsskoven.
Fra Tvedvej vurderes der at være gode cykelforbindelser der muliggøre bevægelse mellem Tvedvej og stien gennem Caroline Amailielundskoven. Mens et stiforløb for gående vil forbedre forbindelsen med sin mere direkte tilslutning. Samtidig vil en mindre gangsti også kunne bidrage som et rekreativt element for området der samtidig kan styrke den grøn-blå forbindelse, jævnfør kommuneplanen 2021- 2033.
Lokalplanen giver mulighed for at placere stiforløbet en smule længere mod nord, overfor Porthusvej, end stireservationen er vist i kommuneplanen, således at man kan skabe adgang til området syd for parkeringsarealet. Herfra kan et stiforløb fortsætte enten via de interne veje- og stier eller man kan alternativt lave en mindre trampesti. Stiforløbet kan enten føres ned mod adgangen til kolonihaverne eller til lokalplanområdets sydøstlige hjørne.
Lokalplanen udløser ikke handlepligt og stireservationen kan derfor kun etableres med ejers accept, ligesom der også bør indgås aftale herom med kolonihaveforeningen.
Natur
Grønt Danmarkskort
Lokalplanområdet ligger udenfor områder udpeget til Grønt Danmarkskort.
Kyst
Den kystnære del af byzonen
Visualisering: Archidea
Geologi og grundvand
Klimatilpasning
Kommuneplanens generelle rammer for lokalplanlægning
Lokalplanen er i overensstemmelse med kommuneplanens generelle rammer for lokalplanlægning.
Kommuneplanens rammebestemmelser
Lokalplanens område omfattes af følgende kommuneplanrammer for lokalplanlægningen:
03.01.B.042 Boligområde ved den tidligere amtsmandsvilla på Tvedvej
- Placering af ny bebyggelse på grunden skal ske, så der fortsat er indblik til amtsmandsvillaen fra sundet/havnen og omvendt.
- Ny bebyggelse skal i højde og etageantal tilpasses amtmandsvillaen, det skrånende terræn og omgivelserne.
- Ny bebyggelse inklusiv tekniske installationer må ikke overstige topkoten for amtmandsvillaen.
- Parken skal fortsat spille en central rolle i en kommende bebyggelsesplan.
- Brug af overfladevand som synligt rekreativt element skal fremmes mest muligt, eksempelvis ved åbning af eksisterende regnvandsledninger eller etablering af rekreative anlæg, der kan bruges som regnvandsbassiner ved kraftig nedbør.
- Mulighed for at etablere en offentlig adgang til stier gennem området skal afsøges.
- Det maksimale etageareal, der må opføres gælder for nybyggeri.
Lokalplanen er i overensstemmelse hermed.
Gældende lokalplaner
Lokalplanområdet er omfattet af gældende lokalplaner:
Byplanvedtægt nr. 33.
Ophævelse af lokalplan
Med byrådets vedtagelse af lokalplan 656 ophæves Byplanvedtægt nr. 33 for den del af lokalplanområdet, der omfattes af lokalplan 656.
Servitutter
Ejere og bygherrer er selv ansvarlige for at sikre sig overblik over tinglyste servitutter, der har betydning for bygge- og anlægsarbejder. Man skal være opmærksom på, at ikke alle rør, kabler og ledninger er tinglyst. Derfor bør relevante forsyningsselskaber høres inden jordarbejder påbegyndes.
Ved udarbejdelsen af lokalplanen er der registreret følgende servitutter, som kan have betydning for bygge- og anlægsarbejde inden for lokalplanområdet. Svendborg Kommune påtager sig ikke eventuelle fejl og mangler.
- 04.10.186904.10.1869 Dok om forsynings-/afløbsledninger mv.
- 04.12.1989 Dok. om fjernvarme/anlæg mv.
- 24.04.1997 Dok. om tilslutningspligt til fjernvarme
- 30.09.2014 Betonfundamenter efter radiomaster
- 18.12.2014 Vedtægt for ”Ejerforeningen Tvedvej 2”
- 07.01.2015 Deklaration om særskilt brugsret
CittaSlow
Svendborg Kommune opnåede i 2008, som den første danske kommune, medlemskab af den internationale Cittaslowbevægelse.
Ved at være en del af Cittaslow, har Svendborg Kommune forpligtet sig på, at planlægge og udvikle kommunen med udsyn, kvalitet og omtanke.
Vi skal bruge de moderne og teknologiske løsninger på en kreativ måde, med afsæt i de lokale særpræg, traditioner og historien.
Svendborgs lokale særpræg, traditioner og historie er forankret i naturen, landskaberne, det maritime, det kulinariske, de velbevarede historiske bygninger, de snoede gader og de levende landsbyer, et aktiv foreningsliv, en stærk høj- og friskole tradition, masser af kulturtilbud, levende havnemiljøer, smukke landskaber - og uanset hvor du er, så er det hele tæt på.
Lokalplanen skal være med til at sikre, at udviklingen af området ved Tvedvej 2 sker med afsæt i områdets kvaliteter og lokale identitet, samt fokus på arkitektonisk kvalitet i ny bebyggelse.
Svendborg Kommune må ikke vedtage planer, der kan skade arter eller naturtyper, der er på udpegningsgrundlaget for Nature 2000- områder, eller yngle- og rasteområder for arter på EU’s habitatdirektivs bilag IV. Alle planer og projekter skal derfor vurderes i forhold til, om de kan skade Natura 2000-områder eller strengt beskyttede arter på direktivets bilag IV.
Natura 2000
Nærmeste Natura2000-område ligger omkring 6,5 km fra lokalplanområdet - nr. 242, Thurø Rev. Grundet afstanden og den planlagte anvendelse vurderes det ikke, at planlægningen vil påvirke Natura2000-området.
Nærmeste Natura 2000-område er Thurø Rev (nr. 232), som ligger ca. 6,5 km fra lokalplanområdet.
Svendborg Kommune vurderer, at planen i sig selv eller i sammenhæng med andre planer ikke vil påvirke Natura 2000-områder.
Habitatbekendtgørelsen §6
I habitatsbekendtgørelsen er opført dyre- og plantearter, hvor Danmark har særligt ansvar for at kræve streng beskyttelse - de såkaldte bilag IV-arter. Der skal træffe foranstaltninger, der sikrer de nævnte arters naturlige udbredelsesområde.
Ugler og råger
Skovloven
Fredskov
Lokalplanen er ikke omfattet af fredskov.
Naturbeskyttelsesloven
Fredede- og naturbeskyttede områder
Der er ikke registeret fredede eller naturbeskyttede § 3-områder indenfor planområdet.
Skovbyggelinje
Kirkebeskyttelseslinjer
Lokalplanområdet er ikke omfattet af kirkebeskyttelseslinjer.
Strandbeskyttelse
Lokalplanområdet ligger uden for strandbeskyttelsen.
Jordforureningsloven og Lov om forurenet jord
Der er ikke kortlagt forurening efter Jordforureningsloven inden for lokalplanområdet.
Lokalplanområdet er områdeklassificeret hvilket betyder, at der ved bortskaffelse af jord er anmelde- og analysepligt.
Ejeren eller brugeren skal sikre sig, at de øverste 50 cm jord af det ubebyggede areal ikke er forurenet eller, at der er etableret varig belægning på arealet jf. Lov om forurenet jord.
Ejeren eller brugeren skal ud fra de oplysninger, de kender, selv tage stilling til, om kravet er opfyldt eller om der skal foretages nærmere undersøgelser.
Såfremt der under et bygge- og anlægsarbejde opstår mistanke ved syn eller lugt om jordforurening, skal arbejdet standses og Svendborg Kommune kontaktes.
Drikkevandsinteresser
Bygningsfredningsloven
Fredede bygninger
Der er ingen fredede bygninger beliggende indenfor lokalplanområdet.
Museumsloven
Fortidsminder
Der er ikke registret fortidsminder eller fortidsmindebeskyttelseslinjer indenfor lokalplanområdet.
Sten- og jorddiger
Der er ikke registreret beskyttede sten- og jorddiger indenfor lokalplanområdet.
Vej, sti og parkering
Vejadgang
Vejadgang til lokalplanområdet skal ske via eksisterende overkørsel fra Tvedvej.
Der forventes en mindre udvidelse af det eksisterende interne vejudlæg fra lyskrydset ved Tvedvej, som skal give plads til en overkørbar helle-anlæg til brug for politiets udrykningskørsel. Dette ligger uden for lokalplanens område.
Interne veje og stier
Fra adgangsvejen kommer man til parkeringsarealet, hvorfra man via internt vejsystem kan køre til de nye etageboliger.
Der er med disponeringen af området lagt op til, at man parkerer og bevæger sig videre af interne veje og stier til etageboligerne i parken. Af hensyn til politistationen er vejen ikke gennemgående, men udført med en vendeplads for enden af vejen.
For at fastholde et parkudtryk er interne veje smalle og i en belægning som passer hertil. De smalle veje betyder, at to biler ikke kan passere hinanden og der skal derfor laves vigelommer langs vejens forløb.
I forlængelse af vendepladsen etableres en gangsti/brandvej som er gennemgående og forbinder op til parkeringspladsen. Lokalplanen stiller krav om at gangsti/brandvej gives et udtryk som gangsti, men tillader græsarmering langs siderne for at kunne tåle den tungere og større trafik fra beredskabets biler.
Gennem området kan etableres forbindende og rekreative stier.
Fra Tvedvej er det mulig at etablere en trampesti eller lignende som kan give adgang gennem området. Denne sti er tiltænkt realisering af udlagt stireservation gennem området, der henvises til afsnit om stireservation under 'Kommuneplan 2021-2033 - Hovedstruktur'.
Parkering
Parkering skal primært ske ved det store parkeringsareal ved ankomst til området. Lokalplanen giver dog mulighed for at etablere enkelte p-pladser nær de nye etageboliger. Det kan fx være for at etablere bolignære handicap p-pladser.
Kollektiv trafik
Planområdet ligger ca. 1 km fra byens centrale bus- og togterminal. Busrute 250, Tved-Banegården- Troense har stop i umiddelbar nærhed af området.
Skole og institutioner
Lokalplanområdet ligger indenfor skoledistriktet Ørkildsskolen.
Vandforsyning og renovation
Lokalplanområdet ligger i et område, hvor vandforsyning og renovation varetages af Vand og Affald, Ryttermarken 21, 5700 Svendborg. Der henvises til Svendborg Kommunes vandforsynings- og affaldsplan, regulativer og vedtægter.
Elforsyning
Elforsyningen varetages af Flow Elnet A/S. Etablering af el-anlæg (transformerstationer, kabelskabe og kabelanlæg) samt anvisning af tilslutningssteder i det kollektive elforsyningsnet varetages af Flow Elnet A/S. Det må forventes at nødvendigt areal til etablering af el-anlæg skal stilles til rådighed og afklares med Flow Elnet A/S. Der henvises i øvrigt til det liberale el-marked for så vidt angår leverandørvalg.
Varmeforsyning
Fjernvarmeforsyning med tilslutningspligt
Lokalplanområdet er udpeget til kollektiv varmeforsyning i gældende varmeplan. Der er tilslutningspligt til fjernvarme jf. gældende varmeplan ved lokalplanens vedtagelse.
Spildevandsplan
I byerne handler klimatilpasning i høj grad om at undgå, at kloakkerne bliver overbelastede.
Vandløbsloven
I forbindelse med terrænregulering af området skal ejer være opmærksom på at terrænændringer ikke må ændre afstrømningsforholdene hos naboerne uden en tilladelse fra Svendborg Kommune, jf. vandløbslovens § 6.
Hvis der ikke kan opnås tilladelse efter vandløbslovens § 6, eksempelvis på grund af gener for naboerne, skal ejer håndtere den ændrede afstrømning på egen grund.
Lokalplanen fritager ikke kommende bygherrer fra at søge og indhente øvrige fornødne tilladelser, eksempelvis byggetilladelse.
Museumsloven
Det vides ikke, om der er grundlag for en arkæologisk forundersøgelse, der skal afklare, om der er fortidsminder på grunden.
I god tid forud for påbegyndelse af bygge- eller anlægsarbejder, der medfører udgravning i lokalplanområdet, skal bygherren eller den, for hvis regning et jordarbejde udføres, i henhold til Museumslovens §25 anmode Svendborg Museum om at tage stilling til, hvorvidt arbejdet vil berøre væsentlige fortidsminder.
Museet skal herpå indenfor en frist på 4 uger komme med en udtalelse om dette. Udgiften til arkivalsk kontrol og en eventuel større forundersøgelse afholdes af bygherren eller den, for hvis regning jordarbejdet skal udføres, jf. Museumslovens §26, stk. 1-2
Vandløbsloven
Ved ændring af afstrømningsforholdene hos naboerne, fx ifm. terrænregulering, skal der indhentes en en tilladelse til at ændre afstrømning, jf. vandløbslovens § 6.
Vejloven
Ændringer på vejareal og adgang til vejarealer kræver godkendelse/samtykke fra vejmyndigheden i Svendborg Kommune og politiet.
Byggetilladelse
Indretning af boliger i amtmandsvillaen og opførsel af nye etageboliger i parken kræver byggetilladelse. Bygningsændringer på amtmandsvillaen kan også være omfattet krav om byggetilladelse.
Miljøvurdering af projekt
Konkrete projekter kan kræve en selvstændig screening i forhold til Miljøvurderingsloven inden der søges om byggetilladelse, selv om lokalplanen er screenet efter Miljøvurderingsloven.