Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter
Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM), også kaldet miljøvurderingsloven, indebærer at offentlige myndigheder skal foretage en miljøvurdering af planer og programmer, der kan få en væsentlig indvirkning på miljøet. Der er for en række planer og programmer pligt til at foretage en miljøvurdering, mens der for andre planer og programmer først skal foretages en screening, for at finde ud af om planen eller projektet kan have en væsentlig indvirkning på miljøet, og derfor skal miljøvurderes.
Svendborg Kommune har i henhold til § 8, stk. 2, miljøvurderingsloven, gennemført en miljøscreening, idet planen omhandler fysisk planlægning, fastsætter arealanvendelsen af et mindre område på lokalt plan og ikke påvirker et internationalt naturbeskyttelsesområde væsentligt.
Konklusionen på miljøscreeningen er, at planen ikke har en sandsynlig væsentlig indvirkning på miljøet i forhold til de kriterier, som fremgår af lovens bilag 3 samt i forhold til lovens brede miljøbegreb, jævnfør miljøvurderingsloven.
Det er begrundet med:
• At området ikke påvirker et internationalt naturbeskyttelsesområde.
• At området omfatter et område på lokalt plan og fastlægger anvendelsen af et ca. 7,2 ha stort areal til boligformål med en maks. højde på 8,5 m.
• At planen ikke antages at få væsentlig indvirkning på miljøet.
• At planen ikke ændrer på oplevelsen af kystlandskabet.
Resume af miljøscreeningen
By- og kulturmiljø
Lokalplanområdet ligger som barmark omkranset af et eksisterende bebygget boligområde. Lokalplanområdet afgrænses mod nord og mod vest af eksisterende boligområder med tæt-lav og åben-lav bebyggelse, og lokalplanområdets nye boligbebyggelser vil udgøre en udvidelse af det eksisterende boligområde.
Mod syd afgrænses lokalplanområdet af et eksisterende område med kolonihavehuse samt et mindre skovområde.
Mod øst afgrænser den offentlige fordelingsvej, Ørbækvej, området, og videre øst for Ørbækvej ligger der et område til produktionserhverv.
Der løber offentlige cykelstier øst for lokalplanområdet langs Ørbækvej. Derudover findes der både offentlige stier og private fælles stier i byområdet vest for og syd for lokalplanområdet. Lokalplanen fastlægger desuden etablering af intern sti til Walkendorffsvej, som vil kunne supplere bydelens stinetværk.
Der arbejdes i lokalplanprocessen med følgende principper:
- Etablering af mindre boligklynger med gode centrale fælles fri – og opholdsarealer
- Variation i boligbebyggelsen, både i forhold til størrelse, placering, etageantal, materialevalg, opbrud, forskydninger i højde og facade mv.
- Gode relationer til nabobebyggelsen. Herunder må der kun planlægges for boliger i 1 etage tilstødende de eksisterende boligområder mod nord og vest.
Landskab
Hele lokalplansområdet ligger inden for kystnærhedszonen.
Lokalplanens bebyggelse og anlæg vurderes ikke at afvige i højder og volumen fra bydelens eksisterende bebyggelser, og det vurderes, at den fremtidige bebyggelse ikke vil ændre på den visuelle opfattelse af kystområdet.
Lokalplanområdets terræn falder svagt mod syd. Terrænhøjden er på ca. 52 m ved områdets nordlige skel og på ca. 44 m ved områdets sydlige skel. Det udgør et gennemsnitlig fald i terrænet mod syd på ca. to procent. Der ligger en naturlig højning op mod matrikelskellet i områdets nordvestlige del. Lokalplanområdets centrale og sydlige dele ligger højere end Ørbækvej, med en stejl skrant ned til vejen langs lokalplanområdets østlige skel. Det kan få betydning for styringen af regnvand i de pågældende områder langs Ørbækvej.
Kortforsyningens oversvømmelseskort viser en risiko for oversvømmelser med en 10, 20, 50 og 100-års hændelse ved lokalplanområdets sydvestlige skel, midt på matriklens skel med Ørbækvej, og i en naturlig lavning, der ligger centralt i områdets nordlige del.
Lokalplanområdet ligger umiddelbart nord for den kommunale skov, Frydenlund, som er omfattet af en skovbyggelinje. Bebyggelsen i det nye lokalplanområde skal have en afstand til skoven, så denne ikke påvirkes væsentligt.
Lokalplanen fastlægger principper for følgende landskabstrække:
- Gode centrale fælles fri – og opholdsarealer
- Større centrale fælles fri – og opholdsarealer for området
- Etablering af grøn støjvold evt. med støjværn langs Ørbækvej ifm. beskyttelse mod trafikstøj fra vejen.
- Etablering af én eller flere søer ifm. håndtering af regnvand.
Natur og grønne områder
Lokalplanen udlægger flere områder som fælles grønne arealer. Derudover fastlægges etablering af et stort bassin ved lokalplanområdets sydlige skel, som grænser op til et eksisterende mindre skovområde. Bassinområdet vil supplere skovområdet som naturområde og muligt levested for naturarter i byområdet.
Det offentlige vandløb, Kobberbækken, løber langs det sydlige skel udenfor lokalplanområdet. Vandløbet kan få betydning for styringen af regnvand i den nærliggende del af lokalplanområdet.
Lokalplanområdet ligger med spredt træbevoksning og buskads ved områdets nordvestlige og sydøstlige skel. Ellers ligger størstedelen af lokalplanområdet som barmark.
Forurening
Lokalplanområdet grænser langs østsiden op til jordforurening klassificeringsområde med ’krav om analyser’. Selve lokalplanområdet ligger dog uden områdeklassificering, uden V1 eller V2 lokalitetsklassificering, og disse ligger heller ikke umiddelbart nært skel til lokalplanområdet.
Lokalplanområdet ligger på Kortforsyningskortet uden signatur for vejstøj. Bygherre har fremlagt en støjrapport for vejstøj langs Ørbækvej. Støjrapporten viser et behov for foranstaltninger i lokalplanområdet, som vil kunne sikre en mindre vejstøjpåvirkning af boligerne langs Ørbækvej. For at reducere påvirkningen af trafikstøj fastlægger lokalplanen som krav etablering af en støjvold samt evt. støjværn langs Ørbækvej.
Lokalplanområdet er beliggende vest for Erhvervsområde Øst. Bygherre har fremlagt en støjrapport for erhvervsstøj. Støjrapporten viser, at det nye boligområde ikke udsættes for støjpåvirkninger og at støjpåvirkningerne er tilsvarende de støjpåvirkninger som det eksisterende boligområde nord for lokalplanområdet oplever. Det eksisterende boligområde nord for lokalplanområdet vurderes at være beliggende i samme afstand og med samme placering i forhold til erhvervsområdet. Endelig vurderes det, at det nye boligområde ikke vil begrænse erhvervsområdets nuværende aktiviteter.
Trafik
Lokalplanområdet vejbetjenes ved én tilslutning til Ørbækvej. For at realisere vejadgang fra Ørbækvej, vil der være behov for at foretage trafikmæssige foranstaltninger på den offentlige vej, i form af f.eks. venstresvingsbaner, indslusningsanlæg, el.lign.
Lokalplanområdets veje udlægges som boligveje. Ved udstykning af boligejendomme indenfor lokalplanområdet får boligvejene status af private fællesvej.
Parkering i lokalplanområdet sikres både langs områdets boligveje, som fællesparkeringsanlæg og i tilknytning til konkrete boliger.
Befolkning
Planlægning for boliger skal ske i overensstemmelse med boligrækkefølgeplanen i Kommuneplan 21 – 33, og i den prioriterede rækkefølge indenfor hvert lokalområde. Lokalplanområdet ligger i boligrækkefølgeplanens prioritetsområde nr. 1.
Forslag til lokalplanen fastlægger rammer for etablering af et nyt boligområde, som tilgodeser flere mål for bosætning i Kommuneplan 21 -33. Herunder bl.a.:
- At skabe vækst i befolkningstallet og tilstræbe en alsidig befolkningssammensætning
- At der sikres varieret bosætningsmuligheder i lokalområderne, som er et passende, varieret og fleksibelt udbud af boliger til borgere i alle aldre og i alle livssituationer
- At der arbejdes med at skabe interne flyttekæder
- At boligudvalget i kommunen skal være blandet - både i boligtype, boligstørrelser og ejerformer.
Kommunens screeningsafgørelse offentliggøres før den endelige vedtagelse af planen, jf. lovens § 33 og samtidig med annonceringen af planforslaget. Kommunen har vurderet, at der ikke har været behov for at inddrage eksterne myndigheder. Kommunens afgørelse om, at planen ikke skal miljøvurderes, kan påklages til Planklagenævnet, hvilket fremgår af annonceringen på kommunens hjemmeside.