Høringssvar

  • november 18 2024
    Nummer på høringssvar 6
    Adresse Walkendorffsvej 11
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Hermed mit svar til høring 643. 1. Er det tænkt på at fastsætte en højde for hæk/ rækværk på grundene og Walkendorffsvej. På vores grund er hækken lige nu 120 cm målt fra marken men inde fra vores grund 200 cm høj pga niveau forskel. Vi er ikke interesseret i at man kan lade hækken gro op i 180 cm målt fra marken da det vil gøre det alt for besværligt at vedligeholde hækken. 2. Hvad er gjort for at sikre at den stensætning der afgrænser marken og Walkendorffsvej ikke skrider når man begynder at grave og flytte jord og bygge huse?? Vi ligger meget lavere en marken og er ret nervøse for jordskred ind på vores grund… 3. Hvordan sikres der at regnvand ligeledes ikke alt samme ender i haverne på Walkendorffsvej. Jeg er med på at man lave opsamlings bassin i midten og for enden af marken, men vand løber altså ned til lavest liggende grund og det er i vores tilfælde os… Hvad med de eksisterende markdræn. Hvad kommer der til at ske med dem?? Så vidt jeg er orienteret løber et af dem ind i en brønd på vores grund… (Matrikel: Tved By, Tved 7ea) 4. Hvorfor er det ikke tænkt ind i projektet at lave en sti i den anden ende af marken, ned imod kolonihaven.(Matrikel: Tved By, Tved 16o ) Det er vel Svendborg kommune der ejer denne, så hvorfor ikke sælge den med til projektet?? Det ville jo være oplagt bruge den vej hvis man som gående eller på cykel skal ned imod Svendborg Centrum. Derved leder man også bløde trafikanter væk fra Ørbækvej. Plus at andre borgere i Tved måske ville gå flere ture igennem området hvis der var to sti’er så man ikke skulle gå ind og ud af området samme sted (Matrikel: Tved By, Tved 16q
  • november 13 2024
    Nummer på høringssvar 5
    Adresse Walkendorffsvej 1
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Vi kommer til at være "nabo" til stien der skal være mellem Walkendorffsvej og det nye boligområde. Vi har et stengærde stående i skel langs vores indkørsel og baghave, hvilket gør det umuligt for os at etablere hegn/beplantning der giver privatliv. Bag vores baghave får vi ifølge planerne et opholdsareal og vi kan regne ud, at der vil være en del 'trafik' på stien. Vi håber bygherre vil være opmærksom og behjælpelig med afskærmning, så vi ikke skal være generet af de kommende beboere i Tved. Vil det evt. Være muligt at etablere endnu en sti i den modsatte ende, så ikke al trafik bliver ledt forbi vores hus, men mere fordelt. Det vil også være til fordel for de nye beboere, som vil have nemmere ved at komme til Svendborg.
  • november 10 2024
    Nummer på høringssvar 4
    Adresse Walkendorffsvej 9
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar 1. Der er kun projekteret med en stiforbindelse til Walkendorffsvej i det nordvestlige hjørne af det nye boligområde. Af hensyn til beboerne i det nye boligområde, bør der også etableres en stiforbindelse i det sydvestlige hjørne ved Karen Skramsvej. Det vil gør adgangen til fx dagligvarebutikkerne på Tvedvej noget lettere for gående og cyklister. 2. Det nye boligområde ligger for en stor dels vedkommende en del højere end boligerne på den østlige side af Walkendorffsvej - især i den nordlige halvdel. Fint at der i lokalplanen kun må bygges i ét plan i første række mod Walkendorffsvej, men der vil på grund af højdeforskellen stadig være indkig i haverne. Jeg foreslår, at der afsættes et par meter eller tre mellem Walkendorffsvej og den nye boligområde til beplantning, der bliver op til 3-5 meter høj. Det vil være godt for biodiversiteten med et grønt bælte, samt fjerne muligheden for indkig fuldstændig. Alternativt bør bygherre i samarbejde med beboerne på den østlige side af Walkendorffsvej, inden der bygges, indgå i en dialog med os omkring afskærmning mellem vore huse og det nye boligområde. Bygherren tilkendegav også på borgermødet på Tved Skole, at han ikke var interesseret i at vi fik indkig i vore haver og at han var klar til en konstruktiv dialog desangående.
  • november 08 2024
    Nummer på høringssvar 3
    Adresse Tved Kirkevej 13
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Hvorfor ikke inddele lokalplanen i 3 etaper.? At bygge 172 boliger med 1 ind og udkørsel til Ørbækvej kan give store problemer med trafikken . Kørslen der kommer fra Gudbjerg siden. morgen og eftermiddag , kører hver anden bil ned af Tved Kirkevej hvor der er påbud med 40 km. Bilisterne kører den vej for den er hurtigere til Svendborg end af Ørbækvej her holder folk i kø fra omfartsvejen . Når jeg sidder og følger trafikken om morgenen kører om kap hvem der skal først igennem chikanerne farten er imellem 60 til 80 km, måske er der ganske få bilister der Kører 40km. ( man ser også ca. hveranden bilist med telefon i hånden samt børn siddende på forsædet) der kan godt være behov for en lokalplan for trafikken . Den ny lokalplan 643. Viser at alt cyklende og gående trafik skal ud på Walkendorfsvej Kan der ikke bruges en mulighed ved kolonihaverne med samme måde at køre ud for gående og cyklister. Al trafikken føres videre til Tved Kirkevej og skolevej . Hvad er der tænkt for overkørsel af Tved Kirkevej ( fodgængerfelt - lysregulering ???) Der er ikke tænkt på naboerne til gangsti hvad med dem?? Hvad med Tved Kirkevej med ekstra trafik , der er 3 chikaner og ved den midterste chikane og ved den er der 9 indkørsler inden for 50 meter fordelt på begge sider , vi har derfor svært ved at komme ud og ind ved mere trafik !!!! Vi har Kirken liggende efter den sidste chikane og ved kirkelige handlinger holder folk på begge sider af vejen der mangler P.Pladser . ( Mulig lokalplan ) Over for kirken mulighed for p.plads på byggegrund. Et af de største problemer vedr. skolevej med forventet flere elever , er der en stor gård på Ørbækvej. ( 1400 Malkekøer). Som henter meget foder plus div. I Heldager og denne trafik starter kl. 06.00 og kører mange gange til kl. 02.00 om natten der bliver kørt med 5-6 store traktorer med 3 Akslet vogne, de kører med 5 til 6 minutters mellemrum og det er på skolevej uden cykelsti. Jeg ar prøvet at se på andre muligheder . En er at køre på tværs af Edelsmindevej til Brændeskovvej men det kan ikke lade sig gøre vejene er for små. Anden løsning er Ørbækvej til omfartsvej og indkørsel af Porthusvej over mod Heldager problemet er tilbageturen kan kun foregå via Skolevej og Tved Kirkevej . Der står i lokalplan 643 at det evt. er Tved Skole der skal bruges , men hvor er pladserne til elever årgang 0 til og med 6. Klasse ?? Skal der en ny lokalplan plus en ny skole . Hvad er tankerne med det og hvad med vuggestue og børnehave , det giver jo nogle problemer med så stor et boligområde . Planlagte boliger mod Kobberbækken , når der er ekstremt regnvejr , kan de der er tegnet ned mod bækken ikke være der på grund af oversvømmelse . Samt afvanding af området giver også problemer vandet synke ned i undergrunden før bækken . Hvad problem kan det give ved at eksprobriere jord fra industrigrundene , kan det hele ikke være inde på lokalplan 643 .
  • november 05 2024
    Nummer på høringssvar 2
    Adresse Lille Byhavevej 6D
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Indsigelse til lokalplanforslag 643 for område ved Ørbækvej: Mogens Christiansen Lille Byhavevej 6D 5700 Svendborg Som nærmeste nabo og grænsende op til lokalplanforslag 643 har jeg følgende indsigelser/bemærkninger til kommunalbestyrelsen inden der træffes afgørelse om endelig vedtagelse: Hvorfor har man ikke truffet beslutning om hvad det stykke jord beliggende i landzone kan bruges til men efterlader det som landzone? Betyder det at jeg forsat skal søge landzonetilladelser gældende for min have? Der er ikke givet ejer af jorden for 643 klart svar på ønske om at lukke Lille Byhavevej og kan han i så fald anvende vejen som adgangsvej til boligområdet - det samme gælder adgangsvej til malerforretningen og adgangen overfor ? Hvorfor ændrede kommunen vejadgangen fra en rundkørsel ved Norgesvej til en adgang via en tilslutning med krydsende trafik fra Ørbækvej. En løsning som klart betyder større chancer for uheld ligesom det kræver ekspropriation af andres ejendom. Kan man iøvrigt det og i såfald har det så store konsekvenser for bydelen Tved at spørgsmålet i sig selv må være lokalplanpligtigt ? Tidligere støjmåling gav resultatet, at der skulle afskærmes med højrere vold end forskrevet nu og at det skyldtes primært industristøjen da den udbredes anderledes end vejstøjen. Det er oplyst af staten at de nye støjreglers beregning skyldtes primært ændrede beregnningsmetoder men som ikke gav væsentlige ændringer i resultat. Støjen er iøvrigt klart værst om sommeren med østenvinde. Jeg husker krav om 4 m høj støjvold i forhold til 1 etage ny bygninger ligesom der var krav om volde med indadgående sidevolde for at hindre støjen slipper forbi. I lokalplanen findes overhovedet ingen krav til beskyttelse af nye boligers friarealer inden for voldene. Lokalplanforslaget indeholder heller ikke nogen beskrivelse af i hvilket omfang investor deltager i aftaler om fremrykning af investeringer til planens gennemførelse, hvilket er et krav jf sag i Ålborg kommune §21. Konsekvenser for erhvervsområdets miljøtilladelser omtales heller ikke idet gældende tilladelser vil fremover blive låst fast i forhold til den kendsgerning at der etableres boliger som nærmeste nabo. Jeg skal gøre opmærksom på at jeg i mit skel de seneste par år har fundet stor vandsalamander som er truet og beskyttet art. Jeg har foto dokumentation herfor men er vedlagte da skal findes blandt flere tusinde fotos (hobby naturfotograf). Hvis ellers lokalplanen dokumenterer at friarealkrav mm er opfyldt har jeg ingen indvendinger men ved det ikke da jeg jo ikke har målestoksforhold. Klagefrister for miljøforhold udløber inden politikerne har haft mulighed for at kunne reagere på lokalplanen. Jeg vil til sidst gøre grundejer opmærksom på at hans forpagter har pløjet en af mine skelpæle op men den bliver vel sat på plads igen ?
  • november 01 2024
    Nummer på høringssvar 1
    Adresse Lille Byhavevej 4, Tved
    Postnummer 5700
    By Svendborg
    Kommentar Antallet af ind-og udkørsler stiger til Ørbækvej, når man vælger at lægge ind/udkørslen der hvor man har gjort det, og dermed også potentielt problemer med ud og indkørsler, kødannelser og trafikproblemer/ulykker. Kunne forstå på borgermødet, at det er der taget stilling til, og at man derfor ikke anser det som et problem. Er politiet enig deri? For nogen af os der bor på Lille Byhavevej giver det også betænkeligheder med hensyn til vores udkørsel, som ligger mellem udkørslen fra Tved Kirkevej og denne nye udkørsel. Der ligger en malervirksomhed lige overfor, som også har tilkørsel til Ørbækvej. Bliver vores udkørsel ud til Ørbækvej lukket, så vi henvises til udkørslen fra Tved Kirkevej? Ligger der planer om at ned klassificere Lille Byhavevej? Vil anbefale at man etablere ud-og indkørsel i forbindelse med ud-og indkørslen ved Norgesvej.